baki sarapan

Gantian yang menyerah.

Sebagai mana biasa setiap pagi mesti pekena dulu sebelum menjalankan tugas. Bersama beberapa kawan setugas telah pergi sarapan disebuah kedai makan untuk mengisi perut, apabila perut sudah penuh baru kerja pun bersemangat. Setelah selesai makan duacongkak keluarkan RM50 untuk buat bayaran kesemuanya dengan harga RM10.40 sen. Baki RM39.60 sen diambil lalu dibelek pada setiap helai nota kertas yang diterima dan syiling pula dimasukkan dalam kocek kerana hendak membeleknya mata sudah kurang jelas, terpaksa bawa balik untuk dilihat dengan kanta atau pun menggunakan scan.

Sudah menjadi kebiasaan setiap kali menerima duit kertas atau pun syiling, sentiasa mengharapkan sesuatu yang menarik akan diperolehi. Apa yang mengejutkan apabila didapati duit kertas baki tersebut salah satunya adalah duit gantian untuk RM10. Dengan senyum lebar penuh kegembiraan menerimanya dengan senang hati sekali sambil menunjukkan kepada rakan rakan yang bukan berminat pasal duit.

Kawan: ” aku tengok duit tu macam biasa saja. “

dc: ” memanglah macam biasa tiada perbezaannya tapi ini adalah duit gantian yang ditunggu tunggu sekian lama, bila dapat melalui cara ini terasa seronok yang tidak boleh dibayangkan…”

Kawan: ” aku jumpa berlambak duit macam ni… “

dc: ” memanglah berlambak dan mudah didapati tapi, duit gantian bukan senang hendak dapat lebih lebih lagi dengan cara berbelanja. “

Kawan: ” tak ada yang special pun…”

Malas nak jawab lagi, beri penerangan bagai mana sekali pun kawan kawan tidak akan memahaminya, lebih baik diam dan simpan dalam beg duit.

scan0002a

Duit gantian yang dierolehi dengan keadaan berkedut dibahagian atas dan bawahnya.

scan0001a

Muka depan duit gantian siri terbaru dan diperolehi baki dari sarapan pagi pada hari ini.

scan0001a2

Untuk membezakan duit gantian dengan duit biasa yang digunakan hanyalah pada siri prefixnya iaitu bermula dengan huruf ” Z ” seperti diatas ini iaitu Z A 0 0 9 7 3 9 2.

Penemuan ini untuk melengkapkan koleksi yang ada saja.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Advertisements

RADAR RM10

Penghasilan di hari minggu.

Hari Ahad di Senai Johor, semasa berada di pasar malam, entah macam mana boleh menyinggah sekeping nota RM10 siri ke 12 Zeti. Seperti biasa setiap wang kertas yang diterima pasti akan membelek dulu sebelum dimasukkan dalam kocek atau pun dompet. Bahagian terawal sekali untuk diperhatikan sudah tentu pada siri nombor dimana pada siri nombor terlalu banyak untuk dilihat.

Selain untuk mendapatkan nombor nombor cantik, mahu pastikan juga dengan siri duit gantian kalau kalau menyinggah ditangan, tidak pun prefix AA xxxxxxx. Sekali didapati yang muncul adalah siri nombor RADAR. Macam cantik lalu duit ini terus disimpan dalam beg galas tanpa dilipat biar pun keadaan duit ini sudah kelihatan terlipat disana sini. Almaklum lah, dapat pun dari tangan orang dan entah berapa tangan yang sudah berpindah pun tidak pasti, sehinggalah tiba ketangan duacongkak, makanya akan terkurunglah dalam simpanan.

Rupa bentuk duit RADAR yang dimaksudkan dengan prefix A J 2 5 0 2 0 5 2. Mungkin ramai juga yang berminat dengan duit RADAR ini,

Apa pun simpannnnn…dulu.

Betulkah Error

Kata orang duit Error “

Selama ini pernah lihat dilaman laman web dan ada diantaranya terpandang juga dari kawan berdekatan menunjukkan sekeping duit kertas RM 10 siri 11 dengan silver security disebelah kanan duit telah hilang. Apa yang mereka tunjuk adalah keadaan duit yang ” tiada silver security” dimana keadaannya putih sahaja.

Kebetulan duacongkak memperolehi juga duit seperti yang pernah dilihat sebelum ini lalu gambarnya diambil dan cuba lihat keadaan sebenarnya. Selama ini cuma sekadar melihat dalam laman web tapi bila sudah berada dalam tangan maka lebih senang untuk dilihat.

Duit yang dimaksudkan sebagai mana dalam gambar dibawah ini.

Semua yang hendak ditulis bukanlah satu kajian malah tidak pernah pun buat ujian dimana mana, cuma sekadar ingin berkongsi pandangan sahaja. Almaklumlah, kini semakin ramai para kolektor yang gemar dengan duit duit cacat samada duit syiling atau pun duit kertas. Termasuklah juga dengan duacongkak yang suka sekali bila mendapat sekeping dua duit cacat ini. Pada pandangan duacongkak yang masih baru dalam hobi ini, duit yang dikatakan “cacat” ini bukanlah CACAT yang sebenarnya. Pasti ianya dilakukan oleh orang orang yang tangannya gatal. Lebih malang lagi sekiranya ada pula orang yang berkenan dan sanggup membelinya untuk dijadikan koleksi. Apa boleh buatkan…bila sudah berkenan dihati.

Cuba lihat pada keratan dibawah ini.

Gambar keratan yang cukup besar supaya lebih mudah untuk kita lihat tanpa perlu klik pada gambarnya. Ada dua keping nota dalam gambar ini iaitu bahagian bawahnya kita dapat lihat Silver Security yang dimaksudkan dan bahagian atas pula nota tanpa silver security. Cara mudah dari mata kasar duacongkak untuk mengenali ianya bukanlah cacat iaitu, pada angka ‘ 1 ‘ untuk 10. Sekiranya duit ini benar benar cacat, kita pasti dapat lihat angka ‘ 1 ‘ itu penuh tanpa sebahagian. Ini kerana pada pandangan duacongkak, silver security ini ditampal diatas kertas putih sebelum duit mula dicetak. Sebab itu kita dapat lihat duit sebenar biasanya angka ‘ 1 ‘ berada diatas benang keselamatan tersebut.  Sebagai contohnya, setiap kali hendak mengecat, kita mesti pastikan bahagian yang tidak mahu terkena cat hendaklah ditampal dengan kertas atau pun pelekat. Sekiranya duit terlebih dulu dicetak, mana mungkin terdapat garisan putih tanpa sedikit pun warna merah. Oleh itu, sekiranya duacongkak terjumpa lagi atau pun sesiapa saja yang terjumpa keadaan seperti ini dengan angka ‘1’ berada dalam garisan putih, bermakna duit itu adalah benar benar tulin cacat.

gambar contoh dibawah

Cuma pandangan saja, apa yang sebenar diakui memang tidak tahu.

Lunggukan duit kertas warna merah dengan nilai muka RM10, duit yang tanpa benang keselamatan untuk makluman semua, sudah tiada lagi dalam simpanan duacongkak kerana sudah pun dibuat belanja bersama duit yang ada dalam gambar tersebut. Sebabnya, ” BUKAN ERROR “

Apa pun belanja habis…

Tersilap potong ka!

RM10 baru

” JANGAN KATA IANYA ERROR “

Sekeping duit kertas RM10 yang diperolehi dari hasil pertukaran syiling 5 sen sebanyak rm30 dari sebuah bank dan bakinya diperolehi sebagai mana yang dapat dilihat dalam gambar yang dikeluarkan seperti dibawah ini. Sewaktu menerima duit kertas ini, duacongkak sudah perasan ada sesuatu yang tidak kena. Sebaik saja duit kertas ini berpindah tangan ternyata ianya betul dan didapati saiznya lebih kecil dari biasa.

 

Mari kita lihat bahagian belakang duit kertas ini yang mana amat ketara sekali tulisan BNM berada paling atas. Pada mulanya duacongkak amat gembira kerana temui duit error dalam proses pemotongan sehingga sebahagian perkataan BNM terpotong, begitu juga dengan tanda nilai sebelah kanan iaitu RM10. Bila keadaan begini terjadi, sudah tentu bahagian bawah pasti ada sedikit bentuk perkataan yang terpotong. Sebaliknya apa yang dijangka tidak tepat. Keadaan bahagian bawah hanya seperti biasa saja.

Oleh kerana terasa musykil dengan keadaan duit kertas ini, duacongkak membandingkan dengan duit kertas lain dan dikembarkan mengikut saiz. Alangkah terkejutnya bila didapati saiz duit ini berbeza dan tidak sama besar. Segera ditunjukkan kembali pada pemberi duit baki dan menunjukkan padanya serta menerangkan yang duit ini sudah kena potong. Teryata kerani tersebut pun hairan dan dia sama sekali tidak perasan lalu meminta kembali dan dia mahu gantikan dengan duit kertas lain.

” Hehe..mana boleh, kalau orang lain mungkin cepat cepat minta tukar semula tapi bila dapat ketangan orang seperti duacongkak, mana mungkin hendak ditukar kembali. “

Gambar bawah kita boleh bandingkan ukuranya. lihat keadaan duit syiling yang diaturkan disebelah kanan duit dan cuba pula bezakan dengan gambar satu lagi.

Gambar dibawah pula adalah duit kertas dengan ukuran sebenar,  Pada bahagian syiling kita dapat lihat dengan jelas ukurannya amat berbeza. Sengaja duacongkak tidak gunakan pembaris untuk mengukur kerana ianya pasti lebih tepat. Dengan duit syiling kita cuma dapat lihat saiz kotak yang terlebih.

Kebiasaan begini mahu dikatakan ERROR mungkin sukar diterima kerana, siapa saja boleh memotong dibahagian tepi tersebut hingga ianya mengecil. Sekali pun potongan ini adalah asli yang terjadi sewaktu proses pemotongan duit dari kilang, tidak mungkin orang akan percaya melainkan…kita temui kawannya yang lebih lebar saiz dengan siri nombor berturutan.

” JANGAN KATA IANYA ERROR. “

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tumpang cantik…

Nak cantik tidak dapat, tumpang cantik saja yang ada.

Satu persatu dikeluarkan dan kesemua siri sudah hampir penuh dalam koleksi dari RM1, RM5, R10, RM20 dan RM100. Bagi RM50 sebelum ni pun sudah diterbitkan cuma sayangnya belum perolehi kesemua siri dengan Prefix AA seperti yang diharapkan. Bagi nota RM10 dan RM20 masih belum perolehi prefix tersebut.

Bila tiada prefix AA kenapa pula ada RM10 disini?

Pair

Kita lihat dulu gambar bahagian atas dengan bentuk yang telah dibarukan serta amat jauh berbeza dengan siri siri sebelumnya. Siri terbaru ini kelihatan lebih menarik dan lebih mesra.

Prefix yang ada iaitu: AJ 455 5 544 dan satu lagi AJ 455 5 545.

Duit kertas ini diperolehi semasa jualan di expo bazar dan dapat dari pelanggan, sayangnya dia berbelanja tidak menggunakan nota AJ 455 5 554 RADAR FANCY. Nasib baik bukan waktu duacongkak ada ditempat niaga, kalau tidak…mesti pujuk pelanggan tersebut bayar dengan menggunakan nota RADAR FANCY. hehe.

Walau pun tidak dapat apa yang dikehendaki tapi dengan yang ada ini pun sudah memadai untuk dijadikan koleksi. Sementara duit duit baru ini belum terlipat atau pun sudah menjadi lunyai lebih baik disimpan sebagai kenangan.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Duit Gantian RM10 ZF

Giliran ZF muncul ke tangan

Akhirnya dapat juga DUIT GANTIAN dengan siri ZF xxxxxxx untuk note RM 10. Diharapkan bagi siri kali ini tidak seperti siri ZD dan ZE, dimana siri tersebut terlalu banyak dikeluarkan dalam pasaran. Tidak seperti siri siri sebelumnya seperti ZA, ZB dan ZC dimana keluarannya terhad.

Melihatkan duit gantian siri ZD dan ZE bagaikan note biasa dalam edaran kerana bilangan prefixnya mencecah angka 9xxxxxx. Untuk ZF yang baru tiba ditangan ini prefixnya adalah Z F 0 2 1 2 7 5 0.

Apa pun simpannnnn…dulu

TOTAL 50

KATA  ORANG…

Bila selalu dengar suara suara dari rakan rakan menyatakan satu koleksi dengan kiraan angka pada Prefix duit kertas dengan bilangan ‘ 50 ‘, duacongkak pun terasa hendak buat koleksi juga sebagai kenangan. Sebab mengapa boleh terjadi begini duacongkak tidak pasti dan apakah keistimewaannya pun duacongkak kurang arif. Apa pun duacongkak mencuba juga untuk mendapatkannya sebagai koleksi peribadi.

Permulaan, cuba lihat dulu note RM 10 ini bagi siri ke 11. Prefixnya P M 3 8 8 9 8 9 5. Bila kita mengira angka angka yang ada pada note ini seperti berikut: 3+8+8+9+8+9+5 maka jumlahnya adalah genap 50. Ini bagi koleksi genap 50, lepas ni duacongkak mahu cuba dapatkan pula nombor siri bagi RM 1, RM 5, juga RM 100

” TAK PERLU IKUT DENGAN APA YANG DIKATAKAN…HANYA SUKA SUKA SAJA. “

Apa apa pun simpannnnn…dulu.