Tersilap potong ka!

RM10 baru

” JANGAN KATA IANYA ERROR “

Sekeping duit kertas RM10 yang diperolehi dari hasil pertukaran syiling 5 sen sebanyak rm30 dari sebuah bank dan bakinya diperolehi sebagai mana yang dapat dilihat dalam gambar yang dikeluarkan seperti dibawah ini. Sewaktu menerima duit kertas ini, duacongkak sudah perasan ada sesuatu yang tidak kena. Sebaik saja duit kertas ini berpindah tangan ternyata ianya betul dan didapati saiznya lebih kecil dari biasa.

 

Mari kita lihat bahagian belakang duit kertas ini yang mana amat ketara sekali tulisan BNM berada paling atas. Pada mulanya duacongkak amat gembira kerana temui duit error dalam proses pemotongan sehingga sebahagian perkataan BNM terpotong, begitu juga dengan tanda nilai sebelah kanan iaitu RM10. Bila keadaan begini terjadi, sudah tentu bahagian bawah pasti ada sedikit bentuk perkataan yang terpotong. Sebaliknya apa yang dijangka tidak tepat. Keadaan bahagian bawah hanya seperti biasa saja.

Oleh kerana terasa musykil dengan keadaan duit kertas ini, duacongkak membandingkan dengan duit kertas lain dan dikembarkan mengikut saiz. Alangkah terkejutnya bila didapati saiz duit ini berbeza dan tidak sama besar. Segera ditunjukkan kembali pada pemberi duit baki dan menunjukkan padanya serta menerangkan yang duit ini sudah kena potong. Teryata kerani tersebut pun hairan dan dia sama sekali tidak perasan lalu meminta kembali dan dia mahu gantikan dengan duit kertas lain.

” Hehe..mana boleh, kalau orang lain mungkin cepat cepat minta tukar semula tapi bila dapat ketangan orang seperti duacongkak, mana mungkin hendak ditukar kembali. “

Gambar bawah kita boleh bandingkan ukuranya. lihat keadaan duit syiling yang diaturkan disebelah kanan duit dan cuba pula bezakan dengan gambar satu lagi.

Gambar dibawah pula adalah duit kertas dengan ukuran sebenar,  Pada bahagian syiling kita dapat lihat dengan jelas ukurannya amat berbeza. Sengaja duacongkak tidak gunakan pembaris untuk mengukur kerana ianya pasti lebih tepat. Dengan duit syiling kita cuma dapat lihat saiz kotak yang terlebih.

Kebiasaan begini mahu dikatakan ERROR mungkin sukar diterima kerana, siapa saja boleh memotong dibahagian tepi tersebut hingga ianya mengecil. Sekali pun potongan ini adalah asli yang terjadi sewaktu proses pemotongan duit dari kilang, tidak mungkin orang akan percaya melainkan…kita temui kawannya yang lebih lebar saiz dengan siri nombor berturutan.

” JANGAN KATA IANYA ERROR. “

Apa pun simpannnnn…dulu.

1 Comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s