Betulkah Error

Kata orang duit Error “

Selama ini pernah lihat dilaman laman web dan ada diantaranya terpandang juga dari kawan berdekatan menunjukkan sekeping duit kertas RM 10 siri 11 dengan silver security disebelah kanan duit telah hilang. Apa yang mereka tunjuk adalah keadaan duit yang ” tiada silver security” dimana keadaannya putih sahaja.

Kebetulan duacongkak memperolehi juga duit seperti yang pernah dilihat sebelum ini lalu gambarnya diambil dan cuba lihat keadaan sebenarnya. Selama ini cuma sekadar melihat dalam laman web tapi bila sudah berada dalam tangan maka lebih senang untuk dilihat.

Duit yang dimaksudkan sebagai mana dalam gambar dibawah ini.

Semua yang hendak ditulis bukanlah satu kajian malah tidak pernah pun buat ujian dimana mana, cuma sekadar ingin berkongsi pandangan sahaja. Almaklumlah, kini semakin ramai para kolektor yang gemar dengan duit duit cacat samada duit syiling atau pun duit kertas. Termasuklah juga dengan duacongkak yang suka sekali bila mendapat sekeping dua duit cacat ini. Pada pandangan duacongkak yang masih baru dalam hobi ini, duit yang dikatakan “cacat” ini bukanlah CACAT yang sebenarnya. Pasti ianya dilakukan oleh orang orang yang tangannya gatal. Lebih malang lagi sekiranya ada pula orang yang berkenan dan sanggup membelinya untuk dijadikan koleksi. Apa boleh buatkan…bila sudah berkenan dihati.

Cuba lihat pada keratan dibawah ini.

Gambar keratan yang cukup besar supaya lebih mudah untuk kita lihat tanpa perlu klik pada gambarnya. Ada dua keping nota dalam gambar ini iaitu bahagian bawahnya kita dapat lihat Silver Security yang dimaksudkan dan bahagian atas pula nota tanpa silver security. Cara mudah dari mata kasar duacongkak untuk mengenali ianya bukanlah cacat iaitu, pada angka ‘ 1 ‘ untuk 10. Sekiranya duit ini benar benar cacat, kita pasti dapat lihat angka ‘ 1 ‘ itu penuh tanpa sebahagian. Ini kerana pada pandangan duacongkak, silver security ini ditampal diatas kertas putih sebelum duit mula dicetak. Sebab itu kita dapat lihat duit sebenar biasanya angka ‘ 1 ‘ berada diatas benang keselamatan tersebut.  Sebagai contohnya, setiap kali hendak mengecat, kita mesti pastikan bahagian yang tidak mahu terkena cat hendaklah ditampal dengan kertas atau pun pelekat. Sekiranya duit terlebih dulu dicetak, mana mungkin terdapat garisan putih tanpa sedikit pun warna merah. Oleh itu, sekiranya duacongkak terjumpa lagi atau pun sesiapa saja yang terjumpa keadaan seperti ini dengan angka ‘1’ berada dalam garisan putih, bermakna duit itu adalah benar benar tulin cacat.

gambar contoh dibawah

Cuma pandangan saja, apa yang sebenar diakui memang tidak tahu.

Lunggukan duit kertas warna merah dengan nilai muka RM10, duit yang tanpa benang keselamatan untuk makluman semua, sudah tiada lagi dalam simpanan duacongkak kerana sudah pun dibuat belanja bersama duit yang ada dalam gambar tersebut. Sebabnya, ” BUKAN ERROR “

Apa pun belanja habis…

1 Comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s