1sen 1976

 

Die Gouge Error.

Bila terbaca 1sen 1976 mungkin ramai yang berminat untuk mengetahui akan cerita selanjutnya. Maklum saja siri 1sen 1976 ada antaranya menjadi gilaan orang. Tidak perlu banyak persoalan dimana terus terang sahaja duacongkak katakan bahawa syiling ini MELEKAT MAGNET. Bahan yang digunakan adalah dari copper clad n steel.

die gouge 1sen 76 a2

Apa yang hendak dikongsikan dalam keluaran atau terbitan kali ini adalah error yang terdapat pada syiling 1sen 76. Mungkin rakan diluar sana sudah ada yang memiliki jenis error yang terdapat pada syiling 1sen 76 ini, bagi duacongkak, ini adalah kali pertama ditemui dan ianya bukan dari hasil telekan atau pencarian biasa yang dilakukan, tapi sebaliknya diperolehi dari rakan numis/rakan FB/pembaca blog duacongkak juga yang dengan baik hati telah menghadiahkan sebagai kenangan dan ingatan. Hasil kiriman dari beliau rasanya lebih baik dikongsikan bersama rakan pembaca yang lain dalam blog ini.

die gouge 1sen 76

Seperti yang tuan puan lihat pada muka depan syiling ini, kelihatan satu bulatan biru dibahagian atas bangunan Parlimen. Pada tempat tersebut kita dapat lihat Die Gouge yang cantik bertepek pada tingkat yang paling atas. Menurut tuan punya syiling ini, dia miliki lebih dari satu dalam simpanan, oleh sebab itu dia sudi hadiahkan kepada duacongkak dan beliau juga menjelaskan bentuk Die Gouge adalah sama. Ini bermakna siri 1sen 1976  miliki jenis kecacatan yang sama dalam edaran dan mungkin banyak dipasaran ketika itu. Cuma kini jika hendak mendapatkannya agak sukar memandangkan, syiling 1sen sudah lama dimansuhkan.

die gouge 1sen 76 a1

Keratan gambar menunjukkan kedudukan Die Gouge Error yang terjadi pada atas bangunan syiling 1sen 1976. Mungkin ianya tidak popular sebagai mana syiling 50sen 1988 atau dikenali dengan Extra Dot mengikut buku.  Sebab 1sen 76  Die Gouge tidak popular senang sahaja, dulu syiling error agak kurang diminati pengumpul maka tumpuan pada setiap jenis syiling error diabaikan. Tapi kini jangan buat pasal, pantang terjumpa oleh para numismatik, error coin pasti digenggam dan disimpan sebaik baiknya. Malah dalam rakan rakan FB kita dapat lihat pelbagai penemuan baru yang cantik menarik dan tertarik yang tidak ada dalam simpanan kita akan muncul hingga menyebabkan terpaksa pula kita mencari dan menelek syiling setiap hari.

Cukuplah celoteh duacongkak untuk kali ini yang sememangnya sudah lama tidak dilakukan. Kepada rakan numis dan juga rakan muka buku yang baik hati memberi hadiah kenangan ini, duacongkak ucapkan berbanyak banyak terima kasih, tidak dapat dibalas dengan apa yang tuan sumbangkan ini dan duacongkak amat berbesar hati serta menerimanya dengan setulus hati juga.

TQ BOY NEO

Apa pun simpannnnn…dulu.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s