Lebihan Daun 2012

Die Gouge/bubble?

Singkap, menyingkap dan terus ditangkap. Gambar diambil dengan sedaya upaya mencuba bagi mendapatkan gambar yang cantik untuk kepuasan hati tapi apakan daya, cuma ini sahaja yang terhasil.

Kali ini cuba untuk kongsikan dari apa yang berhasil selama membelek syiling yang ada.  

DSC_1133a1

Syiling 5sen tempaan 2012 dimana ianya adalah siri ketiga bagi Syiling Malaysia. Bahagian gambar atas menunjukkan syiling yang ditempa untuk edaran pada tahun tersebut dan gambar bahagian bawah pula adalah berkaitan dengan tajuk diatas iaitu LEBIHAN DAUN 2012

Mari kita lihat sama sama.

DSC_1132a

Gambar muka depan syiling diatas jika dilihat seperti biasa, tiada apa apa yang pelik atau tiada kecacatan yang kita nampak melainkan jika seseorang itu perihatin pada setiap bentuk dan coraknya, baru dapat perasan apa yang dikatakan  LEBIHAN DAUN itu

DSC_1132a1

Cuba lihat gambar ketiga dan tumpukan pada bulatan biru serta anak panah hijau. Inilah yang dikatakan sebagai LEBIHAN DAUN yang terdapat pada syiling 5sen keluaran 2012.

Apakah ianya sama seperti Die Gouge atau terjadi disebabkan Bubble atau juga boleh dikatakan sebagai CUD error. Jika dikatakan sebagai Die Gouge, kebiasaan yang kita temui bentuknya tidak besar dan lebih kepada bentuk ” titik “ tapi yang ini bentuknya memanjang seperti ada lebihan daun. Sekiranya dikatakan Bubble pula, kebiasaan yang kta temui pada syiling 1 sen ianya tidak kelihatan kemas. bentuk Bubble biasanya seperti lecur atau berkedut dalam bentuk bulat atau pun mengembang.

Bila keadaan ini terjadi dan ianya kelihatan lebih besar serta memanjang hampir kepada bentuk CUD Error yang selalu ditemui pada bahagian rim iaitu Rim CUD error. Selain dari apa yang kita lihat ini, sedikit pun tidak kelihatan Die Crack yang membolehkan kita istilahkan sebagai Retain Die Crack.

Wahh…banyak betul istilah yang muncul pada sekeping syiling ini yang menjadikan banyak tanda tanya. mungkin diantara pembaca sudah memilikinya dan melalui blog ini, duacongkak sekadar berkongsi dengan para pembaca semua untuk kita terus mempelajari dan mengenal setiap jenis Error yang terdapat pada sekeping syiling. Ilmu ini tidak rugi kita pelajari kerana ianya banyak istilah dari setiap rupa bentuk kecacatan yang ada, cuma kita tidak dapat mengkaji dengan mendalam sekiranya ilmu yang ada belum mencukupi. Hanya mereka yang pakar dan mengenali sahaja yang boleh menentukan dan pasti ianya cukup menarik kepada yang berminat.

bagi duacongkak

Apa pun simpannnnn…dulu

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s