50sen 2014

Hadiah yang istimewa

Sepasang syiling 50sen keluaran 2014 yang pertama diperolehi tapi bukannya hasil baki berbelanja sebagai mana biasa duacongkak kutip dan simpan, tapi kali ini agak istimewa kerana ianya adalah pemberian dari seorang rakan Numis yang sekadar kenali dalam laman sosial Muka Buku.

Tahun 2014 sudah menjejaki bulan Mac tapi sehingga kini duacongkak belum perolehi lagi syiling keluaran 2014 samada dari nilai yang sekecil 5 sen hingga ke nilai 50sen. Dengan adanya hadiah dari rakan ini dapatlah juga dipamirkan dalam blog ini sebagai tanda terima kasih kepada beliau yang dengan ikhlas memberikan kepada duacongkak. Kalau hendak dikirakan, pasti satu hari nanti akan banyak dalam edaran dan mudah ditemui tapi bila pemberian orang tentu ianya agak istimewa. Sekali lagi diucapkan berbanyak terima kasih buat beliau.

in blog 1a

Gambar atas menunjukkan bentuk yang sudah kita kenali untuk nilai 50sen s3M 2014 dimana ianya sama bentuk atau corak dengan syiling sebelumnya bermula 2012 dan 2013.

in blog 1b

Bahagian reverse yang tertera tahun ianya dikeluarkan iaitu 2014

in blog 1d

Bahgian obverse salah satu dari syiling yang diterima siap dengan bajunya sekali. Mungkin tuan dan puan perasan dengan apa yang tertera pada muka depan syiling ini.

in blog 1c

Gambar atas dari syiling yang sama tapi diambil dua kali semata mata untuk dapatkan bentuk yang jelas bila disunting keratannya. 

in blog 1c1

Beginilah keadaan satu garisan yang dapat kita lihat pada permukaan syiling. Ciri cirinya adalah timbul dan bukan berparit. Dari apa yang duacongkak perhatikan, ianya bukan satu garit yang dibuat oleh tangan yang gatal selepas ianya dicetak tapi lebih kepada kerosakan pada acuan itu sendiri. Jenis kecacatan tidak pasti memandangkan ianya adalah kali pertama dilihat, bentuk kecacatan tidak sama dengan Die Crack atau disebabkan oleh benda asing yang terlekat pada acuan seperti apa yang pernah dilihat. 

Memang menarik sekali bentuk kecacatan yang ditemui pada syiling ini memandangkan ianya berlaku pada permukaan berjalur halus melintang. Kepada yang arif dengan proses cetakan akan dapat jawapannya bila ianya terjadi pada bahagian tersebut. Salah satu sebabnya mungkin kerana luka semasa proses pembaikan pada permukaan acuan itu sendiri.

Apa pun pemberian orang adalah satu penghormatan buat kita.

TQVM

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s