Lawatan Muzium (5)

Pillbox M118

Tiba kini bahagian yang paling menarik sekali bagi sesiapa yang melawat muzium ATM ini. Amat menarik bila mendengar sendiri dari mulut orang yang lebih mengetahui tentang cerita sebenar Pillbox M118 milik Jepun yang ditinggalkan di Tanah Melayu pada ketika itu.

Apa yang menarik sangat dengan Pillbox M110 ini?

muzium atm cannon 1a

Cuba baca apa yang dituliskan melalui keratan yang ada dalam gambar dibawah ini. Segala butir alat senjata Tentera Jepun pada ketika itu dicatit untuk para pengunjung membacanya.

muzium atm cannon 1a2

Ini pula adalah apa yang duacongkak dapat dengar dari mulut PW2 yang mengiringi kami selama berada di Muzium ATM tersebut.

muzium atm cannon 1a3

Sebelum itu cuba lihat keadaan atau kedudukan ianya digunakan semasa Jepun memasuki Malaysia. Ianya adalah sebuah kereta kebal berantai yang digunakan untuk menghadapi musuh mereka ketika menyerang Tanah Melayu yang ketika itu dijajah oleh British dan tentera kita yang turut sama mempertahankan Tanah Air demi kedaulatan Negara. Tapi apakan daya, asakan dari tentera Jepun akhirnya kerajaan British serta pertahanan tentera kita gagal untuk mempertahankan kekuatan tentera Jepun ketika itu. Kehebatan tentera Jepun tiada siapa yang dapat tandingi dalam peperangan dunia ke dua. Banyak negara tewas pada tentera Jepun dan telah dijajah oleh mereka sehingga Pihak Tentera Jepun meletakkan senjata setelah Hiroshima dan Nagasaki di bom dengan bom atom.

Berbalik semula dengan cerita dari mulut PW2, menurut apa yang dia ceritakan, semasa terjumpanya Pillbox M118 yang tertanam didalam paya di Negeri Selangor, (baca maklumat dalam keratan tulsan yang ada) pihak Jepun ada datang untuk pengesahan dan ternyata ianya benar milik mereka. Dari apa yang duacongkak dengar, terdapat dua buah M118 ini tertanam didalam paya dan hanya satu dapat dikeluarkan. Masih ada sebuah lagi yang belum berjaya dikeluarkan kerana berbagai masalah dihadapi semasa proses menggali untuk mendapatkannya. Termasuk dengan apa yang telah ditemui dan dipamirkan ini, pelbagai cabaran telah ditempuh sehingga akhirnya Pillbox M118 ini berjaya dikeluarkan.

Dari apa yang diceritakan juga, Pillbox M118 kedua masih cuba untuk dikeluarkan dan didalamnya ada rahsia yang amat berharga untuk dibongkarkan. Ini kerana dari apa yang difahami iaitu, Pillbox M118 kedua ditanam dengan seorang gadis yang masih hidup bersama harta yang tidak diketahui nilainya. Sehingga tarikh kunjungan duacongkak ke Muzium ATM ini, Pillbox M118 masih belum berjaya dikeluarkan dan mungkin juga sehingga blog ini ditulis ianya masih belum dapat dikeluarkan.

Untuk mendapatkan cerita yang lebih sahih dan jelas, lebih baik sesiapa yang berminat boleh buat kunjungan di Muzium ATM PD ini dan dengar sendiri cerita dari mulut mereka yang lebih arif. Apa yang ditulis oleh duacongkak hanyalah ringkasan dari maklumat yang diperolehi semasa lawatan tersebut.

Cerita yang ditulis ini hanya tergantung dan tiada keputusan kerana khuatir ianya jadi kesalahan fakta maka akan jadilah pula auta. Untuk kepuasan maka buat lawatan kerana banyak lagi yang ada didalam Muzium tersebut yang jika ditulis pasti jemu pula para pembaca dengan blog duacongkak ini.

Akan datang duacongkak hanya keluarkan gambar tanpa cerita panjang panjang.

tqvm

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s