Lawatan Muzium (4)

Bahagian dalaman 1

Sebelum ini ditunjukkan bahagian luar dan juga bahagian terowong dan kini ditunjukkan bahagian dalaman pula dimana sejak awal pengunjung di temani oleh:

PW2

Mohd Nazir bin Abd Manaf

Beliau tanpa rasa jemu dan nampak ceria membawa para pengunjung Muzium Tentera Darat PD sambil memberi penerangan satu persatu. Dengan layanan beliau pada hari itu, kumpulan kami terasa amat terharu dan sentiasa mengikutinya sambil mendengar segala penerangan yang diberikan. Ada juga diantara penerangannya tidak dapat didengari kerana kekadang terlepas kerana duacongkak terpaksa ambil gambar untuk dijadikan kenangan dan dimuatkan dalam blog ini sebagai ingatan. Kiranya tidak dituliskan sudah pasti ianya akan lupa dan hanya tinggal gambar sebagai kenangan.

muzium atm 2a1

Dimuka pintu Muzium tingkat bawah ini kita dapat lihat gergaji yang menggunakan injin yang cukup besar. Mungkin ramai yang belum pernah lihat gergaji ini yang pernah digunakan oleh tentera kita semasa memasuki hutan dan cuba bayangkan, bagai mana mahu membawa gergaji ini meredah hutan belantara semasa operasi mencari, menjejak atau menyerang musuh. Itu semua tidak penting untuk difikirkan kerana pasti ada caranya tapi yang menariknya iaitu selama ini kita hanya lihat gergaji yang kecil sahaja yang boleh diangkat oleh seorang individu. Mungkin bagi penebang balak, gaji seperti ini biasa digunakan oleh mereka. Apa pun duacongkak tidak pasti ya atau tidak.

muzium atm 2

Bahagian dalam kita akan lihat berbagai jenis peralatan senjata yang digunakan sejak zaman British lagi hingga yang terkini. Namun begitu, duacongkak hanya berkongsi gambar dengan pengunjung blog sebahagian sahaja dan selebihnya disarankan agar dapat tuan tuan, puan puan pergi sendiri kerana banyak ilmu yang kita perolehi.

muzium atm 2a2   muzium atm 2a3

Selain peralatan senjata, kita disajikan juga barangan dapur periuk belanga yang diperbuat dari perak dan ada yang dibuat dari tembaga.

muzium atm 2a4

Tidak ketinggalan juga peralatan pejabat yang digunakan oleh Kerajaan British. Bagi peminat barang lama sudah pasti terpesona dan mungkin juga ramai para kolektor barangan lama turut ada menyimpannya. Ketika inilah duacongkak mula jauh dan tertinggal dari mendapat cerita dari mulut PW2 kita kerana begitu asyik dan terleka sekali menatap satu persatu barangan lama ini.  Almaklum saja kerana jarang dapat lihat didepan mata. Sambil lihat sambil menghayati semua barangan lama ini.

muzium atm 2a6

Sikit saja yang dapat duacongkak pamirkan dalam blog ini kerana masih banyak lagi koleksi lama yang ada di Muzium sejak zaman British diikuti zaman Jepun dan seterusnya ke zaman komunis di Malaya/Malaysia.

muzium atm 2a7

Begitu juga dengan senjata dari gambar bawah ini, ianya adalah milik  Tentera Jepun yang pernah menjajah negara kita dan sebahagian dari peralatannya duacongkak selitkan dalam blog ini untuk tontonan semua.

muzium atm 2a8

Gambar terakhir untuk kali ini diperlihatkan mata wang yang pernah beredar dalam negara kita ketika penjajahan Tentera Jepun. Walau pun hanya tiga keping yang dipamirkan, sudah cukup memberi makna kepada para pengunjung terutama bagi pengunjung muda atau kanak kanak sekolah mengenali rupa bentuk duit  kertas Jepun ini. 

muzium atm 2a9

Inilah serba ringkas yang dapat duacongkak berkongsi untuk post kali ini kerana post yang akan datang mungkin lebih menarik dari apa yang telah diterbitkan.

Tunggu sambungannya lagi.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s