Lawatan Muzium

Kenangan semasa lawatan di Muzium ATM

              Kenangan lawatan ini bermula pada bulan Oktober 2013 yang lalu, baru kini teringat untuk dikongsi bersama para pembaca semua. Mungkin dikalangan pembaca sudah sampai atau sudah melawat Muzium ATM di Negeri Sembilan ini dan kemungkinan juga dikalangan pembaca adalah orang tempatan atau warga Muzium sendiri. Semoga apa yang diterbitkan ini memberi manfaat kepada kita semua dan sesiapa yang berpeluang untuk melawatnya dipersilakan pergi membawa keluarga kerana banyak info yang boleh kita dapat disana. 

DSC_0825

Konvoi berkumpul sebelum memasuki perkarangan Muzium. Tempat berkumpul betul betul dihadapan Pejabat Pos Malaysia Si-Rusa.

DSC_0827a

Setelah convoi cukup semuanya barulah memasuki perkarangan Muzium dan gambar bawah adalah salah satu bangunan Muzium yang ada.

20131028_112400

Sebagai permulaannya, lawatan ditumpukan pada tugu peringatan yang mencatatkan nama PERWIRA NEGARA dari zaman penjajahan British, Jepun dan komunis Malaya hinggalah Malaysia mencapai kemerdekaan. Setiap nama yang ada tertera nombor, pangkat serta skuadron atau batalion mereka dan juga tahun para pejuang ini terkorban.

DSC_0828a

Sebuah Tugu ianya berbentuk segi tiga dan setiap muka mendatar tertera nama nama pejuang yang terkorban sebagai peringatan. Tugu tugu ini tegak berdiri diatas dataran yang dihias cantik serta cukup menarik dengan beberapa lanskap yang ada disekelilingnya.

DSC_0829a

Tugu tugu ini bukan satu atau dua tapi cukup banyak dan pada ketika itu duacongkak tidak mengambil gambar kesemuanya sekali untuk dikongsikan.

DSC_0830a

Diantara tugu yang berlatar belakang sebuah gerabak keretapi yang pernah digunakan oleh tentera suatu ketika dahulu.

DSC_0831a

Sebuah lagi tugu yang diambil berlatar belakang jet pejuang.

Sebagai permulaan kiriman ini, cukuplah sekadar memperkenalkan bahagian luaran Muzium siri pertama dan apa yang penting sama samalah kita sedekahkan Al Fatihah buat Wira Negara yang berugama Islam. Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan beramal Solleh.

Amin Ya Rabbal A’Lamin…

akan bersambung lagi. 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s