10sen 2008 DDO

gegar V2

Diantara syiling Malaysia yang sukar ditemui dalam edaran kecuali rajin membelek satu per satu,  kalau untuk dapatkan siri tempaan tahun 2008 sememangnya banyak cuma yang ini agak berbeza sikit.

DSC_0698a   

Apa yang membezakan dari syiling ini?

Satu persoalan yang selalu didengari dari mulut rakan rakan tiap kali melihat duacongkak meneropong syiling, bagi yang kurang berminat, kita terang macam mana pun pasti kita dengar perkataan ” tidak faham ” sampai kita naik bosan sebab mereka asyik bertanya. Tapi bagi yang ambil peduli cuma tidak berminat tentang kecacatan, sekali tunjuk mereka sudah faham. Bagi yang tidak berminat ini kebiasaannya kurang ambil perhatian pada setiap seni yang ada disekelilingnya atau setidaknya mereka ini mungkin berminat pada benda lain, almaklum saja, apa yang kita minat ini adalah terlalu rumit dan meremehkan.

DSC_0701a

Apa yang hendak ditunjukkan disini adalah siri Double Die Obv Error untuk syiling 10sen 2008 V2, terus sahaja layan pada keratan gambar dibawah ini. Beberapa bahagian corak congkak dan tikar ada sedikit kesan DD yang dapat dilihat. Gambar diambil kurang memuaskan dan mungkin sukar untuk melihatnya, dengan itu duacongkak sudah tandakan dengan anak panah untuk memudahkan kita perhatikannya.

DSC_0701a2

Gambar bawah ini di dekatkan lagi.

DSC_0701a1

Keratan gambar paling bawah diambil dengan mengurangkan cahaya dan mungkin dapat lihat dengan lebih jelas lagi kesan gandaan yang ada. Cuma kesan gandaan pada lubang congkak tidak berapa jelas, sudah beberapa kali diambil tapi gambarnya kurang jelas. DDO 2008 ini paling jelas dapat dilihat pada lubang congkak yang hampir dengan kepalanya.

DSC_0709a1

Perkongsian ini semata mata memberi peluang kepada pembaca untuk cuba dapatkan siri sama dan lihat sendiri didepan mata, sememangnya amat unik sekali DDO pada setiap syiling Malaysia ini.

Kita sambung lagi dilain keluaran.

TQVM 

2 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s