gegar puncak

Syiling 50sen 2005 dari senarai DDR

Diantara penemuan siri DOUBLE DIE ERROR untuk tahun 2005 yang diketahui terdapat 3 jenis semuanya, salah satu dari penemuan yang diperolehi oleh duacongkak seperti apa yang hendak diterbitkan kali ini.

Tidak pasti siri ini dari Variety Double Die Error 2005 V1, V2, atau pun V3. Apa yang penting kita sama sama lihat dulu yang diterbitkan ini. Jika duacongkak temui lagi dalam bentuk lain maka akan dipamirkan juga.

DSC_0682a

DDR adalah singkatan dari perkataan Double Die Reverse seperi yang dapat dilihat pada gambar dibawah ini. Bagai mana hendak mengenalinya, marilah kita lihat pada bahagian keratan pula atau setidaknya klik sahaja pada gambar tersebut, pasti dapat lihat dengan jelas. Apa pun disarankan agar lihat gambar keratan serta penerangannya.

DSC_0678a

DDR 2005 ini kita dapat lihat pada tulisan BANK NEGARA MALAYSIA. Seperti yang dapat kita lihat pada keratan BANK, sebenarnya pada perkataan tersebut adalah biasa sahaja tanpa sebarang cacat cela. Kini cuba lihat pada perkataan NEGARA dimana pada puncak huruf ” A ” terakhir ada sedikit perbezaan, seterusnya lihat pula pada perkataan MALAYSIA. Disini kita boleh lihat bagai mana setiap huruf tersebut ada bayangan yang melonjak kepuncaknya. Setelah dibawa berbincang dengan beberapa rakan  masing masing menyatakan ianya adalah kesan gandaan pada huruf dan disenaraikan sebagai DDR. 

DSC_0678a3   DSC_0678a2

c

DSC_0678a1

Sebenarnya duacongkak tidak menyangka akan berjumpa dengan DDR ini memandangkan pada kali pertama scan duacongkak tidak perasan dan duit ini diletakkan dalam satu bekas yang berasingan (tabung) semata mata untuk dikira dan bakal ditukar kemana mana kedai yang mahu duit syiling.

Setelah duacongkak menyedari bahawa diantara senarai DD pada syiling 2005 amat kecil maka diulang sekali lagi untuk scan kesemua yang ada dalam tabung, ternyata berhasil juga mendapatkan siri DDR ini dan selamat dari terlepas ketangan pekedai. Jika tidak sudah pasti akan beredar dari tangan ketangan tanpa dapat diterbitkan dalam blog ini sebagai rujukan dimasa akan datang.

Apa pun kita layan dulu terbitan ini kerana pada keluaran akan datang duacongkak akan terbitkan lagi siri gegar yang seterusnya hasil dari scan balas kali kedua.

Semoga tuan tuan pembaca semua dapat mencari siri ini untuk dijadikan satu koleksi serta menjadikan ianya satu hobi yang menarik, ini kerana  syiling DD adalah koleksi terbaik yang perlu ada pada setiap kolektor syiling cacat. malah ianya juga mempunyai nilai tersendiri selari dengan barangan rare yang lainnya kerana ianya sendiri adalah dalam kalangan barang RARE.

tqvm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s