50sen 2002 TDR

Kisah semalam…

 23/09/2013 

Semasa pergi kesebuah bank atas urusan peribadi ternampak bungkusan syiling di kaunter semuanya 50sen sebanyak rm34. apa lagi, tanpa buang masa terus minta tukar dari kerani. Seronok tidak terkira dan apabila balik terus sahaja menjalankan pencarian dengan satu persatu dibelek dan di teropong dengan kanta. Dalam masa yang singkat kesemua duit syiling itu habis discan dan hasilnya cuma… 

Lihat gambar dibawah

penemuan pertama

DSC_0549a

Gambar atas sekeping syiling tempaan tahun 2002, sekali lihat sepertinya tiada apa yang menarik tapi bagi seorang kolektor sudah pasti nampak jelas ianya perlu diambil dan disimpan sebab tidak banyak yang boleh ditemui diedaran. Syiling ini salah satu variety yang digemari iaitu dikenali dengan BIG ” O “. Boleh lihat pada angka 50 dimana angka “0” bersaiz besar.

Bawah pula penemuan ke dua

DSC_0553a

Apa yang pelik disini adalah, tempaan tahun 1998 dimana salah satu variety yang dinamakan BIG 8. Siri ini juga agak berkurangan di edaran semasa kerana  ianya sukar ditemui, hanya nasib sahaja yang menentukan.

Gambar ketiga syiling tempaan 2002. Yang ini hanyalah syiling edaran biasa yang dapat dilihat dalam edaran setiap hari sebagai contoh untuk dibuat perbandingan diantara BIG 0 dan satu lagi penemuan yang tidak diduga. Cuba lihat gambar seterusnya.

DSC_0542a

Gambar keempat dibawah adalah siri tempaan tahun 2002 juga dan ianya adalah penemuan pertama bagi duacongkak untuk dijadikan satu koleksi. Dengan penemuan ini makanya duacongkak muatkan dalam blog sebagai panduan dan ingatan.

DSC_0545a1

Dimana keunikan pada syiling ini…mari kita lihat sama sama pada keratan gambarnya.

DSC_0545a11   DSC_0545a12

Keratan pada tulisan BANK NEGARA MALAYSIA. Kalau kita ambil contoh pada syiling tempaan 2002 yang biasa kita lihat adalah bentuknya yang tajam dan timbul dengan jelas. Berbeza dengan apa yang ditemui kali ini dimana pada tulisan tersebut ianya lebih lebar terutama pada tulisan NEGARA MALAYSIA. Pada tulian ini juga apa yang dapat dikesan iaitu pada huruf ” A ” untuk NEGARA dan ” M ” untuk MALAYSIA. Pada huruf tersebut sepertinya ada tiga bentuk garisan menandakan ianya berlaku pada DIE itu sendiri dan tidak mungkin ianya satu atau dua gerakan semasa proses tempaan sebagai mana siri ” gegar ” yang pernah diterbitkan. 

DSC_0545a13    DSC_0545a2-a1

Contoh yang dapat dilihat dengan tanda anak panah pada bahagian yang dimaksudkan.

DSC_0545a4a

Selain pada huruf kita boleh juga lihat pada bahagian debunga. Kebiasaan yang dilihat iaitu debunganya hanya berbentuk satu DOT tapi bagi siri ini ianya lebih panjang dari biasa seolah olah ianya lebih dari satu, samada dua atau pun tiga. Bila ada penemuan yang berikutnya dalam bentuk yang sama bermakna ianya adalah satu variety untuk Double Die bagi syiling 50 sen 2002 dan boleh  disenaraikan sebagai Triple Die error Riverse ( TDR ).

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s