Lawan Arah

50sen 2001 lawan arah

Apa sahaja kelainan yang ditemui pada setiap syiling keluaran Malaysia, tidak kira ianya terbaru atau yang sudah lama adalah berkaitan dengan kecacatan yang ditemui. Berbagai kecacatan kita dapat lihat dari setiap syiling yang beredar dan digunakan setiap hari, cuma antara kita perasan atau pun tidak sahaja. Bagi yang menggemarnya sudah pasti akan perolehi sesuatu yang menarik dan boleh dijadikan koleksi serta hobi untuk kepuasan diri sendiri. Ada diantara beberapa kolektor mencari dan menjual kepada pengumpul yang lain yang sudi untuk membeli sebagai menambahkan koleksi mereka.

Bukan semua yang kita lihat boleh dapat dengan mudah melainkan ada minat, kesabaran, ketekunan dan sentiasa rajin membeleknya barulah mendapat hasil yang dikehendaki.

Seperti 50sen 2001 yang hendak ditunjukkan ini adalah satu kecacatan yang jarang jarang kita temui dalam edaran setiap hari. Sungguh pun tempaan yang dibuat sebanyak 67,371,000 keping tapi tidak semestinya kita boleh temui dengan kuantiti yang banyak malah ianya bergantung pada nasib seseorang sahaja.

DSC_0114c

Pada bahagian muka nilai syiling ini tidak kelihatan sebarang kecacatan tapi bila kita lihat dibahagian hadapan syiling iaitu dibahagian ‘ wau ‘ baru kita tahu ianya tidak seperti biasa yang kita lihat setiap kali memegang syiling 50sen. Cuba lihat pada gambar yang ditunjukkan dibawah ini, kelihatan ‘wau’ berada pada kedudukan salah. Kebiasaan yang kita lihat iaitu kedudukan wau mesti berada pada arah jam 11.00 tapi sebaliknya bagi syiling 50sen ini kedudukannya sudah ke arah jam 9.00.

DSC_0115c1

Gambaran dibawah adalah kedudukan sebenar setiap syiling Malaysia dengan nilai muka 50sen edaran 1989 hingga 2011

DSC_0113b  

Untuk makluman pembaca juga, diantara syiling 50sen yang diedarkan pada tahun 2001 ini, terdapat juga edaran yang palsu. Ketulinan syiling ini belum diuji tapi dari mata kasar ciri ciri kepalsuan tidak terdapat padanya kerana dalam simpanan duacongkak, untuk syiling palsu 2001 agak berlainan dengan apa yang ditunjukkan kali ini.

DSC_0114c-a1

Tidak kira samada ianya palsu atau tulin tapi yang penting syiling ini adalah ROTATE ERROR yang jarang ditemui dipasaran sedia ada. Oleh itu kita dapat lihat rupa syiling ini sudah hilang seri dengan kilauan duit baru. Sebab ianya sudah berlegar dipasaran melebihi 12 tahun lamanya. Bila tiba ketangan duacongkak maka tersalutlah ia didalam jeket keselamatan yang berwarna kuning.

Apa pun layannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s