50sen 1995

Tahun keramat 

Untuk siri 50sen tahun 1995 bagi keluaran ke dua syiling Malaysia bertemakan bunga raya adalah diantara syiling yang paling sedikit sekali ditempa. Jumlah tempaan yang dicatatkan cuma 1,650,423 keping dan ianya juga di sebutkan sebagai KEY DATE untuk siri 50sen ini.

Ramai diantara pengumpul malah duacongkak sendiri amat jarang temui syiling keluaran 1995 ini malah ianya semakin bernilai dalam numismatik selain dari nilai mukanya yang tetap dengan nilai 50sen. Hingga kini ianya masih diburu oleh pengumpul syiling Malaysia kerana dengan adanya ia maka dapatlah disempurnakan koleksi keluaran tema bunga raya yang bermula dari tahun 1989 hingga 2011 “KECUALI” untuk tahun 2006 yang sememangnya tidak dikeluarkan oleh BNM. Tanpa tahun 1995 bererti koleksi tidak akan lengkap dan untuk mendapatkannya mengambil masa yang lama melainkan keberuntungan pada pengumpul kerana temui syiling ini dipasaran atau pun dengan cara membeli dari pengumpul lain. Bererti kena keluarkan modal untuk melengkapkan koleksi berbanding jika temui dipasaran yang diperolehi dengan nilai muka sahaja.

Penemuan terbaru.

Apa yang hendak duacongkak tunjukkan dalam keluaran kali ini iaitu syiling tempaan tahun 1995 KEY DATE yang berwarna kuning keemasan seperti dalam gambar. Penemuan ini amat menarik sekali kerana ianya amat berbeza sekali dari keluaran biasa yang kita lihat. Malah dari apa yang diketahui, BNM tidak pernah menyenaraikan syiling Malaysia berwarna keemasan ini dan sudah tentu kita dapat mengagak yang ianya adalah perbuatan orang yang ada tujuan tertentu. 

DSC_0932a

Warnanya menarik lebih lebih lagi sekiranya dapat dilihat didepan mata.

DSC_0933a

Syiling warna keemasan ini bukanlah kali pertama yang duacongkak miliki kerana sebelum ini pun duacongkak sudah ada menyimpan 50sen keemasan ini dan juga syiling 20sen Parlimen.

DSC_0933a-a1

Gandingan obverse dan reverse syiling keemasan 1995 yang diambil gambarnya dalam posisi tegak dan menyendeng. Jangan tanya kenapa warna tidak sama diantara gambar atas dengan gambar bawah sebab…duacongkak tidak pandai mengendalikan teknik foto yang sebenar maka ianya jadi sedemikian sedangkan ianya adalah dari syiling yang satu.

DSC_0935a-a2

Gambar bawah adalah syiling warna keemasan siri pertama bertema Parlimen yang ditempa pada tahun 1981. Keseluruhan warna pada syiling ini adalah kuning keemasan dan apa yang kita dapat lihat ianya ada keputihan itu adalah disebabkan oleh pantulan cahaya kerana gambar diambil ketika syiling didalam folder dan bersalut plastik.

DSC_1692a-1

apa pun layan dulu.

1 Comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s