10 sen 2013

Rim CUD Error.

Seperti yang kita semua sedia maklum, syiling Malaysia keluaran terbaru mula diperkenalkan pada 2011 dan pelancaran penggunaannya bermula pada tahun 2012. Pada peringkat awal ramai diantara pengguna yang merungut dan kurang berpuas hati kerana sering kali berlaku kekeliruan diantara syiling 5 sen dan 10 sen, begitu juga syiling 20 sen dengan 50 sen kerana ianya hampir sama pada warna. Ukurannya juga tidak jauh berbeza hingga terpaksa dibelek beberapa kali sebelum terlepas dari tangan atau pun terima dari seseorang.

DSC_0488a

Bagi pengumpul syiling cacat macam duacongkak, semua itu tidak dipersoalkan kerana setiap baki yang diterima pasti akan dibelek dan di tenung untuk mencari sesuatu kelainan yang ada pada syiling tersebut. Diantara kecacatan yang sering ditemui dan mudah ditemui adalah jenis kecacatan seperti Die Chip dan juga Die Crack Error untuk siri 2012 dan juga 2013. Tapi ada diantara kecacatan yang agak sukar ditemui seperti yang hendak ditunjukkan dalam keluaran kali ini.

Rim CUD Error.

DSC_0489a

Sebelum ini duacongkak pernah terbitkan Rim CUD Error untuk syiling 10 sen 2012 tapi kali ini duacongkak terbitkan pula siri 2013 yang diperolehi hasil tukaran dengan seorang kawan lebih kurang RM 20 dalam pelbagai nilai muka bercampur campur.

DSC_0489a1

Apa yang dimaksudkan itu, cuba lihat pada bahagian anak panah seperti gambar diatas, bahagian bibir syiling ini tidak sama dengan keadaan biasa yang kita lihat. Ianya sudah terpalit dengan metal dan lebihannya menjadi licin.

DSC_0490a

Gambar seterusnya diambil dalam posisi yang berbeza dan pencahayaan dari kamera ditutup bagi menampakkan lebihan metal yang terpalit pada sisi bibir syiling itu.

DSC_0492a

Apa yang kita lihat ini sememangnya agak sukar diperolehi dalam kuantiti yang banyak, malah ianya kelihatan cantik lebih lebih lagi sekiranya syiling yang dimiliki masih baru, berkilat, bersinar memancar mancar.

DSC_0490a1

Gambar paling bawah adalah keratan gambar pada bahagian yang dikatakan cacat itu.

Apa pun layannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s