Arca depan belakang

Antara yang terbaik.

Pertama kali dia datang, duit syiling ini nilainya sekupang, nampak arca berbayang bayang, hasil lebihan membeli barang, rokok sebungkus sepuluh ringgit lima kupang, yang baiknya arca depan belakang, mujurlah ianya tidak terlepas pandang, kerana dapat dilihat dari tangan memegang, sebab arcanya nampak terang tang tang.

DSC_0447a

Bayangan congkak nampak jelas, dimuka belakang hampir keseluruhan, didepan mata tidak perlu dibias, tanpa kanta boleh kelihatan.

Suatu penemuan yang tidak dijangka yang sebelum ini hanya temui kesan arca yang sedikit dibahagian ‘REVERSE’ ini. Penemuan terdahulu duacongkak tidak muatkan lagi dalam blog ini tapi untuk kali ini rasanya amat teruja untuk ditampilkan memandangkan ianya cukup menarik. Sekali pandang sahaja kita sudah nampak kesan bayangan tikar yang hampir keseluruhannya berada dan hampir cukup sifatnya.

DSC_0446a

Pada bahagian ‘ OBVERSE ‘ pun kita dapat lihat rupa bentuk kelopak bunga raya yang jelas. Sayang sedikit tompok hitam berada pada bahagian ‘ congkak ‘ yang disebabkan oleh kekotoran seperti terkena getah atau kesan kekotoran yang melekat pada syiling ini.

DSC_0446a-a3

Untuk memuaskan hati sengaja duacongkak gabungkan gambar negatif dengan gambar asal pada kedua dua bahagian muka syiling semata mata untuk lihat kesan bayangan arca tersebut dengan jelas.

DSC_0447a1-a1

Reverse n obverse.

Gambar bawah pula adalah gabungan diantara reverse n obverse dari sekeping syiling, amat jarang sekali kita perolehi bayangan arca terjadi pada sekeping syiling seperti ini kecuali untuk syiling siri 1 sen sememangnya banyak kita jumpa. Akhirnya syiling ini diberikan anugerah dengan memakaikan jeket keselamatan agar ianya tidak terlepas dari pandangan dan terus masuk dalam album dan duduk diam diam disana.

DSC_0447a1-a2

Die Clash Error

Apa pun layannnnn…dulu.

4 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s