10 sen 2013

” Kata orang counter clash “

Bila kita kurang dengan ilmu pengetahuan, apa yang orang kata kita ikut, entah betul atau tidak belum pasti tapi sesekali dengar ayatnya sedap juga.

2013 Sudah hampir setengah tahun berlalu, bagi duacongkak penemuan syiling untuk keluaran atau edaran 2013 baru beberapa keping yang ditemui bagi setiap siri. Kebelakangan ini pun duacongkak sudah lama tidak membuat pertukaran di bank bank memandangkan keadaan mata yang semakin kabur membuatkan pencarian menjadi semakin berkurangan.

DSC_0282a

Seperti gambar diatas iaitu bahagian depan syiling ( obverse ) ianya kelihatan biasa sebagaimana siri tahun 2012. Kita lihat pula dibahagian belakangnya ( reverse ) dimana pada angka tahun ” 2013 ” ada sedikit kemusykilan. Mungkin kita kurang jelas melihat apa yang dimaksudkan kerana keadaan syiling ini, kilauannya menyebabkan sukar untuk mendapatkan gambar yang cantik. Apa yang pasti pada angka tahun 2013 itu terdapat bayangan satu lagi angka 201. Ianya lebih jelas jika dilihat depan mata daripada diambil gambar.

DSC_0278a

Untuk kepuasan hati duacongkak menggunakan teknik ” Black n White ” melalui photoScape bagi tujuan mendapatkan gambaran yang sedikit jelas. ( Lihat gambar dibawah ).

DSC_0278a1

Mungkin pada gambar tersebut kita masih belum dapat lihat dengan jelas kerana ianya masih jauh dan pada gambar bawah pula adalah gandingan gambar asal dan gambar yang sudah di ubah tekniknya.

DSC_0278a-a1

Kita terus lihat keratan dibahagian bawah ini dimana, ianya agak mudah sedikit untuk melihat imej gandaan yang dikatakan ” Counter Clash ” itu. Mungkin ada istilah lain yang sesuai dari apa yang duacongkak tuliskan atau mungkin ianya kurang tepat…

DSC_0278a2

Keratan gambar dibawah adalah sama seperti diatas cuma ianya sudah di ubah pada hitam dan putih.

DSC_0278a2a

Kita dapat lihat gandingan keratan gambar seperti dibawah ini.

DSC_0278a2-a

Mahu cerita sedikit dari pengalaman seorang kawan yang pernah bekerja sebagai printing tapi bukan mencetak duit tapi jenis lain yang ada kaitan sebagai mana proses cetak syiling. Menurut katanya melalui pengalaman, apa yang terjadi berkemungkinan besar sewaktu proses awalan untuk ketepatan imej. Sebelum dimulakan cetakan, sesuatu barangan itu akan diuji dengan menggunakan kertas nipis atau pun plastik pada alat pencetak. Tujuan untuk pastikan bentuk pada setiap objek yang ada tidak rosak atau cacat celanya. Selepas ianya dicetak maka mereka akan keluarkan kertas atau plastik tersebut dan lihat kesan tebukan samada ianya tajam atau berbulu pada tebukan. Sekiranya berbulu bermakna alat pencetak kurang baik dan perlu di baiki atau dipulihkan sehingga mendapat ketajamannya.

Dalam proses inilah, ada kemungkinan sebahagian kertas atau plastik terlekat pada alat pencetak dan berubah sedikit kedudukannya. Bila cetakan bermula maka kesannya kita dapat lihat apa yang ada pada syiling 10 sen 2013 yang ditunjukkan ini. Itu penglaman dari seorang kawan yang pernah bekerja kilang cetakan selama lebih lima tahun dan bukannya pengalaman dari duacongkak sendiri. Mungkin ramai lagi pembaca yang ada pengalaman yang sama dan pasti dapat menilai apa yang diperkatakan oleh rakan duacongkak itu. Samada betul atau tidak kurang pasti sebab sendiri tiada pengalaman.

# sekadar berkongsi maklumat dari kawan. #

DSC_0278a3

Selain dari Counter Clash yang terdapat pada syiling ini, terdapat juga die crack error yang jelas dibahagian rim ke bunga raya.

DSC_0278a3a  

Imej menggunakan teknik hitam dan putih.

DSC_0278a3-a

Gabungan gambar untuk kita lihat lebih jelas.

DSC_0282a-a

Apa yang duacongkak pamirkan kali ini adalah untuk tahun 2013, sedangkan keluaran 2012 juga ramai rakan rakan numis ada menemuinya tapi tidak untuk diri duacongkak. Entah bila akan merasa belum tahu lagi kerana amat sukar juga untuk dapat walau pun sekeping. Apa yang duacongkak perolehi ini betul betul dikatakan sebagai bernasib baik kerana baru beberapa keping temui syiling 10 sen 2013 sudah temui apa yang dipamirkan disini.

Apa pun kita layannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s