Kehidupan 2

Alih kubur…

Sebelum kubur lama dikorek, Majlis Tahlil diadakan dan selesai tahlil mereka yang hadir bersarapan terlebih dahulu sementara menantikan tukang gali kubur.

DSC_0198a

Apa bila menjelang jam 9.30 pagi sekumpulan penggali kubur terdiri seramai enam atau tujuh orang memulakan kerja kerja mereka. Oleh kerana keadaan tanah disini asalnya adalah kawasan berlumpur dan berpaya, baru beberapa kaki digali kelihatan lubang kuburnya dipenuhi air dan terpaksa dikeringkan terlebih dulu dengan cara menimba. 

DSC_0203

Penduduk kampung dan juga para waris dan orang ramai mula mengambil gambar apabila kubur yang digali sudah kering. Dengan penuh hati hati sambil mengorek tanah liat dengan menggunakan tangan, sisa sisa tulang mula dicari dan dikumpul diatas sehelai kain putih. 

DSC_0205

Susah juga hendak mengumpul sisa tulang yang sudah sebati dengan tanah liat namun berkat kesabaran atau mungkin mereka ini sudah ada pengalaman, dalam masa yang singkat sahaja, segala tulang yang kelihatan semuanya berjaya dikumpulkan.

DSC_0218

Apabila siap terkumpul lalu dibungkus semula dan dibawa masuk kedalam van jenazah milik Majlis Agama Johor Daerah yang sudah siap sedia menunggu diperkarangan masjid.

DSC_0215

Kelima lima rangka manusia telah selamat dikumpul dan kini siap untuk dibawa ke tanah perkuburan yang baru.

DSC_0224

Setibanya di tanah perkuburan baru, dapati lubangnya sudah siap digali dan hanya menantikan untuk dimasukkan sahaja kelima lima sisa tulang aruah simati.

DSC_0227a

Upacara pengkebumian dilaksanakan dan ketika ini duacongkak sudah beredar dari lokasi memandangkan ada tugas lain yang dipanggil dan diperlukan bantuan. Tidak sempat merakamkan tulang belulang aruah simati dikebumikan semula.

Sungguh pun begitu, duacongkak amat bersyukur kerana dapat juga melihat hampir keseluruhan cara cara memindahkan kubur lama ke kubur baru yang mana sebelum ini tidak pernah dilihat.

Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh aruah yang meninggal dunia berpuluh puluh atau beratus tahun yang lalu  dan diletakkan bersama mereka yang beriman…Amin.

Advertisements

1 Comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s