“kosong – palsu “

Idea yang kosong.

Sekian lama tidak menulis dalam blog membuatkan banyak perkara tidak dapat diketengahkan. Tidak tahu dari mana hendak dimulakan dan  umpama buah fikiran menjadi kosong. Sebagai mana tajuk diatas iaitu ” kosong – palsu ” begitu juga dengan buah fikiran untuk menaip dalam blog ini. Walau bagai mana pun jangan pula disangka penulisan ini adalah kosong dan palsu, sebenarnya ada tujuan lain sebagai permulaan untuk menyambung kembali apa yang sudah terhenti.

Kita rujuk pada gambar dibawah ini.

DSC_1615a  

Dua keping blank untuk syiling 50sen bunga raya yang tersimpan baik dalam simpanan. Lebih mudah dijelaskan untuk blank ini ditemui pada tahun 2005,  diperolehi dari tempat atau kilang mencetak duit palsu yang dilakukan secara haram. Sengaja dikutip untuk dijadikan kenangan. Kedua dua blank ini betul betul kosong tanpa sebarang tanda ianya sudah dicetak, Berkemungkinan ianya tidak sempat menjalani proses tempa kerana secara tiba tiba kilang tersebut telah kena serbu oleh pihak berkuasa.

Terdapat dua jenis metal yang digunakan untuk membuat duit suiling 50sen ini, jenis metalnya duacongkak kurang arif tapi apa yang pasti kedua duanya adalah berbeza dimana blank sebelah kiri tidak lekat magnet dan yang sebelah kanan pula ianya aktif pada magnet. (telah diuji), sayangnya dalam kilang tersebut semua syiling yang sudah siap atau separuh siap telah dirampas maka duacongkak tidak temuinya lagi. Jika tidak sudah tentu lebih menarik untuk disimpan, tapi walau bagai mana pun bagi syiling 50sen palsu kita mudah temui dalam pasaran  dan ada peluang untuk memilikinya.

DSC_1619a1  

Blank ini sudah selamat dalam kurungannya. Disediakan baju jeket supaya ianya lebih selamat dari terdedah tanpa diurus kerana khuatir akan lenyap dalam simpanan.

Apa pun layannnnn…dulu.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s