Asal boleh

Air Botol Mineral.

DSC_0031  

Pagi yang hening dikala matahari mahu terbit, Aku berada diberanda sekolah sambil merenung jauh memerhatikan kehadiran mentari. Aku pandang juga keadaan langit yang suram dipenuhi awan, apakah matahari ini akan bersinar hingga kepetang?

Ternyata sebelum tegaknya matahari hujan pun turun yang menyebabkan aku tiada pilihan dan terpaksa berdiri dan duduk diberanda sekali pun tempias air hujan membasahi badan dan juga pakaian aku. Bukan tiada tempat berlindung tapi, terpaksa menunggu kehadiran orang ramai ketempat aku berada.

DSC_0034  

Aku lihat kebawah, orang ramai sudah mula beratur panjang dan pasti diantara mereka, ada yang akan datang ketempat aku. Waktu ini masih pagi dan hujan belum lagi turun.

DSC_0035  

Tunggu punya tunggu mereka tidak datang juga ketempat aku, sepi dan membosankan. 

DSC_0036

Aku lihat bilik sebelah pun sama cuma beberapa orang sahaja yang datang.

DSC_0037

Pun kelihatan sepi…

DSC_0039

Dari pintu pagar pun sepi…? Sehari suntuk aku menunggu ternyata tidak ramai orang yang datang ketempat aku. Bosan dengan keadaan itu aku tidak tahu hendak buat apa apa. Akhirnya berbual dengan kawan yang berada sama dengan aku tapi dia duduk didalam bilik yang tidak kena hujan dan panas, aku terpandang akan botol yang bertutup oren diatas mejanya. Ada la beberapa botol dan diatas lantai pun ada lagi beberapa botol.

Minta satu boleh…? haus la tunggu orang tidak ada yang datang. Kalau boleh mahu sekali dengan yang tergantung di leher.

DSC_0046

Akhirnya dapat sebotol air mineral penutupnya oren yang mungkin tidak menarik, lebih lebih lagi bila dilihat pada logonya. Ada sesetengah orang yang tidak berapa suka. Disebelah malam pula aku cuba mendapatkan tali kuning yang mereka gantung pada leher. Mungkin rezeki agaknya dan dapat juga seutas untuk jadikan kenangan. Sememangnya ini bukan satu koleksi yang bernilai tapi sebagai suka suka sebab ianya cuma ada empat atau lima tahun sekali ada baiknya diambil dan simpan sebab pada botol tersebut terdapat tarikh luputnya.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

