gegar 91

Gegarrrrr datang lagi.

Duit syiling $1 yang suatu ketika dulu pernah diguna pakai oleh rakyat Malaysia tapi kini ianya hanya menjadi hiasan dan juga kenangan sahaja. Mungkin ianya masih banyak disimpan oleh penggemar atau pengumpul numismatik dan juga pengumpul barang barang lama. Dan ada juga disimpan oleh individu yang bukan penggemar numis tapi sekadar kenangan dengan beberapa keping untuk tatapan jenerasinya. Selain itu terdapat juga mereka yang kreatif menjadikan duit syiling $1 ini sebagai barang hiasan seperti cincin.

Gambar dibawah adalah syiling $1 keluaran tahun 1991.

DSC_2250a

Apa yang menarik pada syiling ini adalah bahagian muka depannya yang nampak sebilah keris terhunus disebelah sarung dengan berlatarkan corak batik.

DSC_2252a 

Lebih menarik lagi bila diteliti pada gambar dibawah ini iaitu keratan gambar keris tersebut. Gandingan gambar yang sama tapi disebelah kanan ada anak panah menunjukkan sesuatu kelainan semasa dalam proses tempaan dilakukan. Bahagian sisi keris kita nampak pergerakan bentuk keris seperti ianya bertindih. Begitu juga yang berlaku pada sarung keris dan sedikit pada corak batik (merujuk pada anak panah hijau.) Dari apa yang kita lihat kemungkinan ianya disebabkan oleh kelonggaran alat pencetak sehingga menyebabkan terjadinya pertindihan pada bentuk keris itu. Ianya juga hanya terjadi pada bahagian tengah sahaja dan tidak terjejas dibahagian bahagian lain seperti corak batik luaran atau pun ulu keris.

DSC_2252a1-a 

Kebetulan ditangan duacongkak ada beberapa keping lagi syiling untuk tahun 1991 ini, ada yang sempurna cetakannya dan ada yang sama seperti digambar. Ini bermakna suatu ketika dulu syiling seperti diatas banyak beredar ketika zamannya dan sudah tentu ada diantara pengumpul syiling sudah mempunyai simpanan tapi tidak dipamirkan. Oleh itu duacongkak cuba pamirkan untuk tatapan umum supaya pengemarnya boleh berusaha mencari syiling yang nampak kecacatan seperti ini.

DSC_2250a-1 

Gandingan gambar syiling tahun 1991 bahagian reverse dan obverse.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s