naik tangga.

Naik tangga tidak lengkap

Sekian lama menyepi bagaikan sudah hilang serinya, apakan daya sejak kebelakangan ini sentiasa sibuk malah mengadap komputer pun hanya sekali sekala sahaja. Oleh kerana tidak mahu ianya terus sepi, duacongkak selitkan dulu sekeping note RM 50 yang baru sahaja diterima. Bukan menarik sangat pun cuma sekadar suka suka simpan untuk sementara waktu.

Ada orang kata nail tangga atau pun turun tangga bagus untuk dijadikan koleksi tapi yang duacongkak temui tidaklah seperti yang diharapkan…

scan0005a 

Seperti yang dapat dilihat pada gambar ini, apa yang dimaksudkan ‘ naik tangga ‘ iaitu pada nombor sirinya, Prefix E J 5 1 1 2 3 4 5 apa mahu dibuatkan, sebab ianya bermula dengan 5 1 baru angkanya berturutan.

scan0005a1 

Boleh lihat pada bahagian keratan diatas ini, kebiasaannya untuk dapatkan nombor naik bermula  dengan ‘ 0 ‘ hingga ‘ 6 ‘ berturutan dalam pasaran agak sukar sama sekali, mujur juga duacongkak perolehi duit kertas ini yang beredar dalam pasaran, setidaknya dapat juga dijadikan koleksi murahan.

Cuma sedikit keistimewaan pada duit kertas ini iaitu pada bahagian tepinya berlaku sedikit kesilapan pada potongannya.

scan0006a 

Pada bahagian muka depannya agak kurang jelas untuk kita lihat tapi pada bahagian belakang nota ini cuba lihat pada anak panah merah kiri dan kanan. Anak panah merah sebelah kanan menunjukkan keadaan bahagian tepi pada kerangkanya begitu lebar berbanding disebelah kirinya,  bahagian kerangka hampir tiada lagi dan terpotong hingga pada bahagian coraknya. Ukuran duit ini sama besar dengan nota lainnya. Walau pun sedikit namun ianya tetap menarik bila digandingkan dengan nombor prefix yang hampir menjadi angka tangga.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s