RM1 ’95 (2)

Die Cip kecil…

Sebelum ini telah dikeluarkan siri RM1 ’95 berupa syiling yang mempunyai die chip kasar dan jelas kelihatan, kali ini pada syiling keluaran tahun yang sama juga disisipkan keadaan die chip yang agak kecil dan berbeza pada tempat yang sama.

Lihat gambar dibawah.

Jika dibesarkan gambar itu, kita dapat lihat pada bahagian puting ulu keris hanya sedikit saja die chip yang ada jika dibandingkan dengan siri pertama yang dikeluarkan sebelum ini.

DSC_2132a 

Begitu juga dengan bahagian reverse syiling ini dimana, kelihatan die chip hanya terjadi pada tapak angka ‘1’ sahaja sedangkan pada bahagian kelopak bunga tidak kelihatan die chipnya.

DSC_2129a

Gambar bawah adalah kombinasi kedua dua gambar obverse dan reverse pada syiling diatas untuk tahun 95.

DSC_2132a-1

Dipamirkan juga syiling tahun yang sama tanpa die chip. Ini bermakna ianya sempurna ditempa.

DSC_2135a

Bahagian obverse dan reverse tanpa sebarang kecacatan.

DSC_2133a

Gandingan gambar depan dan belakang.

DSC_2135a-1

Tiada apa yang menarik melainkan rupa syiling ini yang masih baru dan berkilauan dalam grednya tersendiri. Kalau diletakkan sebagai UNC tak patut sebab beberapa orang sudah memegangnya dan untuk pengetahuan semua, syiling ini sebelum sampai ketangan duacongkak, menurut kata kawan dia perolehi dari seorang kenalan yang menyimpan syiling ini dalam kuantiti yang banyak sejak ianya masih digunakan dan tersimpan dalam tabung tanpa diusik sehingga pada tahun 2013 baru dikeluarkan dan diserah pada kawan duacongkak itu. Setelah kawan mendapatnya lalu ditunjukkan pula kepada duacongkak serta beri kesempatan untuk memilih mana yang suka. Peluang yang ada tidak dilepaskan lalu pemilihan dibuat, mana yang suka terus diasingkan dan ianya pun terus berpindah tangan. Mungkin duacongkak adalah orang yang ketiga memegangnya selepas ianya diedarkan.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s