$1 dan 1 ringgit

Cuti panjang

Lama tidak menulis dan blog pun cuti terlalu panjang bagaikan sudah terhenti, mohon maaf kepada pengunjung setia dalam blog ini sebab lama tidak tampilkan koleksi.

Sebagai permulaan diawal tahun ini duacongkak sekadar tunjukkan duit syiling $1 dan 1 RINGGIT yang pernah digunakan sekitar tahun 1989 hingga 1996. Sebenarnya syiling ini tidak lengkap lagi tahunnya dan ada diantara tahun yang tiada dalam gambar dibawah ini. Tujuan dimuatkan dalam blog ini sekadar ingatan yang duit ini diterima dari seorang kenalan (bukan kolektor) pada hari Khamis 31/01/2013.

DSC_2112a

Untuk koleksi yang lengkap dengan tahunnya sudah tersimpan dalam album tapi tidak seindah seperti dalam gambar diatas. Koleksi lengkap grednya agak kurang memuaskan berbanding dengan penemuan baru ini. Apa pun harap bersabar kerana selepas ini akan diterbitkan serba sedikit syiling error yang ada dalam gambar tersebut. Kesemuanya 100 keping dan boleh pilih dari kawan makanya satu persatu dibelek dan dapatkan yang ada kecacatan tapi tidak semuanya cacat. Cuba dapatkan koleksi yang lengkap tapi dalam 100 keping ada tahun tahun yang tidak ditemui…hmmm hampa juga.

Mungkin ada diantara pembaca dapat lihat sekeping syiling 50sen terselit bersama ” duit emas “. Sebenarnya duit syiling itu ditemui disebuah bank sewaktu hendak dapatkan syiling 5 sen dari kaunter. Sebaik saja dia (kerani bank) curahkan syiling dari dalam plastik untuk asingkan syiling 5sen, duacongkak perasan pada syiling 50sen itu lalu terus minta agar dia campurkan sekali dengan syiling 5sen yang ada lebih kurang RM3.50sen Bila dicampurkan dengan 50sen dalam gambar jadi genaplah RM4 untuk hari itu dan berpindah tangan.

Tiada keistimewaan apa apa pun pada syiling 50sen itu cuma ianya adalah syiling palsu yang ditempa tahun 2001, oleh kerana rupanya cantik dengan kilauan makanya duacongkak terpesona dan terus meminta. Bila diuji pada magnet ternyata ianya ada tindak balas tapi tidak berapa kuat daya tarikannya. Yang penting ianya palsu kerana untuk tahun 2001 dalam simpanan duacongkak tidak sama dengan yang kali ini. Maksudnya bukan dari alat pencetak yang sama, yang ini lebih mirip dengan cetakan tahun 2005.

Cukup disini…jumpa lagi.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s