teritip menjalar

Tali gasing berteritip

Pada sesiapa yang pernah ke tepi pantai atau pun menjadi nelayan atau anak kepada nelayan atau tinggal berhampiran dengan perkampungan nelayan, mungkin sudah biasa melihat tali jaring yang sudah usang dan ditinggalkan. Ada diantara tali tersebut dipenuhi dengan teritip dan mereput. Bagi duacongkak dua belas tahun yang lalu pernah tinggal di perkampungan nelayan dan pernah melihatnya. Kini sudah kurang mendekati kawasan nelayan  walau pun ditempat baru ini ramai para nelayan. Ini bermakna sudah lama tidak melihat keadaan tali jaring tersebut sehinggalah temui sekeping syiling dengan tali gasing penuh dengan ‘ teritip ‘.

Lihat gambar dibawah.

Melihatkan keadaan syiling ini pun kita sudah tahu ianya nampak usang dengan keadaan bentuknya yang dimakan usia. Patutlah ianya dipenuhi teritip. Kalau tali jaring kita tahu teritip terjadi disebabkan oleh tali yang terendam lama didalam air laut tapi, untuk syiling 5sen ini tali berteritip bukan kerana direndam ke air laut sebaliknya terjadi sewaktu proses penempaan dilakukan.

Cuba lihat keadaan tali gasing pada keratan gambar dibawah ini, ianya nampak jelas sekali ‘teritip’ yang bertenggek diatas tali tersebut. Bukan sikit sikit tapi ianya terlalu banyak.

Gambar dibahagian bawah pula kelihatan lebih jelas dari syiling yang sama.

Begitu juga dengan gambar dibawah ini.

Dan dibawahnya lagi.

Akhirnya gambar yang sama digandingkan.

Macam orang jakun  memuatkan gambar yang sama. Agaknya mahu menunjuk yang dia pandai komputer… hahaha, sebenarnya masih belajar cara ambil gambar dan cara untuk gunakan photoScape dalam komputer. Nak buat macam mana, masa sekolah dulu semua benda ini belum ada, sekarang baru hendak mengenal dan mempelajarinya. Puas diajar tapi tidak pernah faham.

Yang penting kena ambil tahu dan belajar sikit sikit.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s