Gegar…

Gegar 2012

Sebelum ini sudah banyak dikeluarkan siri gegar dan kali ini giliran untuk siri 20sen keluaran terbaru 2012. Sudah banyak syiling tahun 2012 discan untuk mendapatkan yang terbaik errornya dan seperti sedia maklum, untuk syiling siri terbaru ini  iaitu 20sen 2012 banyak ditemui die chip error dalam edaran. Kali ini duacongkak cuba keluarkan siri gegar untuk tatapan.

Bahagian reverse. Sekali pandang tiada apa apa kelainan.

Bawah pula bahagian obverse juga tidak nampak kecacatannya.

Gambar diambil secara dekat dan tumpu pada tulisan BANK. Disini kita dapat lihat huruf yang sedikit bertindih pada setiap huruf tersebut. Gambar ini diambil dalam keadaan tulisan bank kearah jam 7 untuk melihat kesan huruf bertindih seperti double die. Mungkin ada yang menyatakan kemungkinan pecahan cahaya lampu menyebabkan tulisan itu kelihatan bertindih.

Kita lihat pula kedudukan tulisan bank diarah jam 1, juga kelihatan huruf bertindih sebagai mana kedudukan jam 7. Pada kelopak bunga raya juga kita dapat lihat pecahannya cuma ianya tidak timbul kiranya hendak dikatakan DD. Oleh itu pada pandangan duacongkak ianya mungkin MDD.

Gambar kedua duanya digandingkan agar mudah dilihat.

Gambar bawah pula iaitu pada tulisan NEGARA dimana gambarnya diambil pada kedudukan jam 7. Pada perkataan ini sedikit pun tidak kelihatan kesan gandaan sebagai mana yang kita dapat lihat pada tulisan BANK.

Gambar bawah pula iaitu pada bahagian stigma yang juga ketara kesan gegar, begitu juga pada kelopak bunga raya.

Gambar diambil dari sudut lain pun kelihatan stigmanya berganda.

Gabungan kedua dua gambar untuk lebih jelas.

Juga digabungkan gambar syling keseluruhannya.

Dari apa yang telah kita lihat sepertinya ada kesan kedua pada bahagian tertentu duit syiling ini. Suka juga kerana dapat berkongsi pandangan dengan rakan rakan yang berminat dengan siri gegar lebih lebih lagi ianya adalah syiling tahun 2012. Setakat ini duacongkak baru bertemu satu sebagai panduan untuk mendapatkan bentuk yang sama pada syiling lainnya. Sekiranya ada dua atau tiga atau lebih lagi, sudah tentu suka untuk menyimpannya, hanya menanti ketibaan atau pertemuan saudaranya yang mungkin ada pada kolektor lain diluar sana.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s