50sen 2008

Ada sekeping syiling 50sen,

tahun 2008 ianya ditempa,

tinggalkan dia duduk berasing,

kerana baru saja terjumpa.

Mai tengok ramai ramai, duit syiling sudah sampai, bibir rimnya sudah bersepai, bukan dibuat atau dicanai, bukan juga dari tangan yang gatai, apa lagi kena tibai, mahu tahu sebenarnya kena tanya otai.

Bila dilihat pada bahagian muka depan syiling tiada apa apa kesan sebagai mana yang diperkatakan.

Lihat pula bahagian nilainya kelihatan keadaan bibir syiling bahagian atas tulisan NEGARA seperti Rim Clipped error. Ops, kita zoom bahagian tersebut melalui gambar seterusnya.

Gambar seterusnya syiling ini diletakkan diatas ” merton kuku kambing ” atau hammer dan paling senang sekali tukul besi seperti yang diperkatakan orang.

Mungkin gambar ini juga kurang jelas untuk melihat bahagian kecacatan yang ada pada bibir syiling. Apa yang jelas iaitu tukul besi bersaiz kecil yang lebih menyerlah.

Kita lihat saja gambar syiling dari sudut sisi seperti tertera dibawah ini. Sepertinya kita dapati keadaan bibir syiling seolah olah disagat dengan menggunakan pengasah besi. Sekiranya ia dilakukan oleh tangan yang gatal mengapa pula diambil atau disimpan sebagai koleksi? Sebenarnya bagi mereka yang arif tentang cara cara mencetak metal sudah pasti memahami apa yang terjadi pada syiling ini. Dari pandangan duacongkak sendiri yang belum pernah kerja dimana mana tempat mencetak atau tiada sebarang ilmu cetakan, dapat mengagak ianya terjadi sewaktu syiling ini ditempa dan bukannya disagat atau digesel pada benda keras selepas ditempa.

Kita lihat saja keratan gambar dibawah ini dimana bahagian yang dikatakan itu agak jelas. Cuba perhatikan pada perkataan NEGARA dimana huruf ‘ E ‘ dan huruf ‘ G ‘ berada pada bahagian geseran. Sekiranya kecacatan ini berlaku selepas ianya ditempa, sudah pasti sebahagian dari kedua dua huruf tersebut turut hilang kerana dimakan pengasah.

Apakah ianya dinamakan ” Lamination Error ? “

(duacongkak bukan pakar cuma suka berkongsi dengan rakan rakan. Ilmu belum sampai ketahap penyelidik.)

Gambar dibawah iaitu bahagian muka hadapan syiling dibibir rimnya juga ada kesan seperti terhiris halus atau pun tersepit.

Gambar paling bawah diambil beberapa sudut untuk melihat keadaan bibir syiling yang ditarah.

Memang menarik dan boleh dibincangkan bersama memandangkan error begini amat jarang kita temui.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s