Gelas FN

Ada cerita disebaliknya.

Sebiji gelas F&N dari Susu Pekat Manis yang diperolehi dari sebuah kedai mamak. Kenangan dibulan Puasa baru baru ini dimana bersahur dikedai mamak. Seperti biasa roti canai dua keping dan air Teh O kurang manis. Bila makanan dan minuman yang dipesan sudah siap dan dihantar ke meja, amat terkejut bila melihat Teh O yang dihantar menggunakan gelas F&N yang tidak pernah ditemui sebelum ini. Kebiasaan gelas kosong tanpa cop apa apa dan ada juga kedai yang menggunakan gelas plastik. Selain itu gelas atau mug Ali Cafe tapi kali ini buat pertama kalinya duacongkak diberikan air Teh O dalam gelas F&N Susu Pekat Manis.

Air dalam gelas tidak dihiraukan sebaliknya gelas itu diangkat lalu dibelek sambil tersenyum. Member yang ada bersama waktu itu pun turut tersenyum kerana melihat gelagat duacongkak yang tidak hiraukan roti canai setelah melihat gelas Teh O.
 Akhirnya member pun tegur supaya hentikan membelek dan teruskan makan roti canai sebab waktu sahur tinggal tidak berapa lama lagi.

 

Gambar diatas itu adalah gelas F&N Susu Pekat Manis yang dimaksudkan. Setelah makanan dan minuman habis ditelan, duacongkak memanggil pelayan (dari India) supaya kira semua makanan. ” Macha, you kira sama ini gelas tau…saya mau ini gelas…” Pelayan itu pun hanya senyum saja mendengar permintaan luar biasa dari duacongkak. ” tak pa…ini gelas kalau encik mau, saya kasi saja, tak perlu kira “

Oit…betul ka? banyak baik…Ngeeee🙂

Orang sudah pelawa, kita minta bukan mahu percuma tapi mahu dibayar dan suruh kira semua sekali dengan gelas ini, tapi pelayan India itu offer supaya ambil percuma. Apa lagi, habis minum dan bila mahu keluar dari kedai, dengan gelas sekali dibawa keluar…haha. Waktu itu mata menjeling juga dengan pelanggan lain sebab malu juga kalau mereka perasan duacongkak ambil gelas selepas minum.

Sekali lihat pada bawah tapak gelas kelihatan cop dengan tulisan MALAYSIA. Bermakna gelas ini dikeluarkan di Malaysia dan tidak pasti untuk tahun bila sebab rumah duacongkak amat jarang sekali ada susu. Malah sudah sekian lama duacongkak tidak membeli susu tin kerana tidak gemar meminumnya. Kebiasaannya duacongkak minum air tanpa susu sebaliknya, kalau makan roti canai selalu pula guna susu sebagai pengganti kuah dal atau kari.

Sayang sekali sewaktu minum tiada kamera untuk diambil gambarnya, almaklum lah…hand phone yang digunakan tidak ada kamera untuk dirakam sebagai buktinya. Yang penting gelas ini kekal dalam simpanan dengan kenangannya yang tersendiri.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s