Barang buangan (3)

Asal jumpa…

Tinjau punya tinjau sekali terkejut bila terpandang  pokok betik renek yang penuh dengan buahnya, Tanpa membuang masa gambar pun diambil, sekali diamati rupanya pokok betik ini sudah tumbang dan batang betik sebenarnya terlindung dan hanya menampakkan bahagian atas yang menegak.

Ditebing parit maka terlihatlah sesuatu yang sepertinya beberapa biji botol yang bertaburan. Menurut kata tuan punya kebun, botol botol itu ditemui sewaktu mengorek tanah untuk membuat batas sayur. Lalu dikumpulkan ketepi parit dan ada antaranya dicampak dalam sungai. Setelah gambar diambil duacongkak pun mendekatkan diri didapati ada diantara botol botol tersebut yang sudah pecah terutama pada bahagian mulutnya. Kebanyakan berpunca kerana terkena mata cangkul sewaktu menggali.

Tuan kebun mengarahkan duacongkak supaya pergi ketepi sungai kerana ada diantara botol botol tersebut dicampak. Jarak sungai dengan parit hanya bersebelahan sahaja dan bila didekati maka ternampak lima biji botol yang terkumpul elok diatas lunggukan tanah serta sisa pokok pisang dengan daun kering.

Kesemua botol botol yang elok itu dikumpul dan mana yang pecah ditinggalkan saja, yang elok dibawa balik kerumah dan terus direndam untuk proses pembersihan. Ada diantara botol ini masih dengan penutupnya dan ada yang mulutnya tanpa penutup yang membuatkan didalam botol penuh dengan tanah. Sudah tentu bahagian dalam botol agak sukar untuk dibersihkan, dengan itu proses rendaman diperlukan agar kekotorannya mengembang dan mudah sikit untuk dicuci nanti.

Hasil yang dibawa balik cuma tujuh biji botol sahaja dan ada juga pelekatnya cacat sikit kerana luka akibat terbiar dalam tanah atau pun terkena mata cangkul.

Bahagian seterusnya akan bersambung lagi.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s