Tonik

Gelas Tonik

Sebiji gelas plastik dari Tonic Chop Gajah, diperolehi hasil kunjungan pertama disebuah rumah rakan kolektor barangan antik. Walau pun ianya hanya sebiji gelas plastik namun sudah cukup berpuas hati dengan hasilnya. Sebab sekurang kurangnya dapat tinggalkan kenangan disuatu ketika dulu di era 60an dan awal 70an duacongkak pernah merasainya. Bukan rasa isinya tapi rasa membelinya untuk kegunaan atuk dan nenek. Panggilan biasa digunakan iaitu Tok dan Tokwan.

Gambar atas kita dapat lihat tulisan putih tertera Tonic Chop Gajah sedangkan gambar dibawah pula badan gelas ini hanya kosong tanpa sebarang cop. Sayang sekali ianya hanya sebiji gelas tanpa berpasangan dengan sudunya sekali.

Keratan gambar dibawah menunjukkan bahagian tulisan dengan lebih jelas lagi. Ejaan CHOP dalam tulisan lama sekitar era tahun 60an dan awal 70an dimana, duacongkak masih ingat lagi penggunaannya sewaktu zaman sekolah rendah. Kini ejaannya sudah berubah dengan tiada lagi ‘CH’ cuma yang tinggal hanya pada nama nama tempat yang dikekalkan seperti: Changkat Jering, Changkat Larut, Changkat Larah…dan banyak lagi nama nama tempat lainnya terutama dalam negeri Perak yang menggunakan perkataan Changkat. Sayang sekali duacongkak tidak menyimpan buku buku teks sekolah diera tersebut. Semuanya sudah lenyap dan dimusnahkan oleh keluarga dikampung termasuk buku buku, majalah lama simpanan duacongkak seperti Mastika, Varipop, Variasari, majalah Romantika, gila gila dan bermacam macam lagi. Apa nak buat kan…semasa keluar dari kampung semua buku buku itu tidak dibawa bersama, walau pun disimpan dengan baik tapi tiada yang uruskannya pasti akan dimusnahkan oleh orang lain…

Apa yang melalut sangat tu…

 Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s