Whitty…

Pemergian tidak akan kembali.

Pada 10/08/2012 bersamaan hari Jumaat pada waktu hampir untuk berbuka puasa iaitu jam 7.11 minit petang, kedengaran tangisan Whitty yang amat menyayat hati. Menangis minta perhatian, ibu serta nenek, atuk, abang, kakak serta saudara kandungmu iaitu brownie menghampirimu dan masing masing mengelilingi Whitty yang terbaring sambil menangis. Aku pun turut sama mendekatimu sambil mengusap usap kepala dimana sudah dapat mengagak yang kau akan pergi meninggalkan kami sekeluarga.

Terlalu sedih melihat saat saat akhir Whitty hendak menghembuskan nafas yang terakhir. Suara tangisanmu amat menusuk jiwa bagaikan meminta supaya diambil dan dibelai. Melihatkan sinar mata yang memandang kearah saudara juga sesekali memandang pada ku membuatkan hati ini menjadi sayu. Aku terus membelai bahagian kepala sambil menantikan saat pemergianmu dan tanpa disedari mulutku terus berightifar dan mengucapkan kalimah Laailahaillallah…Yang paling menyedihkan apabila saat akhir suara tangisan yang didengari hanya pada kerongkong sambil kaki belakang menarik tegang. Aku hampir menitiskan air mata dikala itu tapi, ku tahankan jua sekali pun ianya hanya seekor binatang. Sesungguhnya Whitty adalah kucing kesayangan kerana dialah satu satunya yang berwarna putih dari keluarga hitam dan kelabu.

Pemergian mu tetap dikenang sampai bila bila.

Hanya gambar yang tinggal menjadi kenangan.

Bergambar bersama saudara yang lahir dalam satu hari dari keluarga neneknya 4 ekor dan dari ibunya 3 ekor.

Kenakalan bila masing masing berlumba memanjat tikar yang disandarkan ke dinding.

Tetap juara diatas.

Bersama ibunya Nerru yang menyusukan anak dan juga adik yang dilahirkan oleh ibunya (Myu-Chi) dihari yang sama cuma berbeza waktu hampir satu jam.

Kasih ibu menyusukan anaknya dan juga adik adiknya.

Dakapan manja dari ibu.

Makanan yang belum boleh dimakan oleh mereka kerana masih kecil/baby.

Tinggallah Browny sendiri kerana semua saudaranya sudah tiada. Paling menyedihkan adalah Whitty yang pergi kerana menghembuskan nafas terakhir. Saudara lainnya dipelihara orang.

Whitty…kau tetap dikenang kerana hidup bersama keluarga ku walau pun hanya seketika. Sememangnya kau dari mula lahir kami berikan perhatian yang lebih tapi akhirnya kau pergi jua. Kami teruja kerana sinar matamu sentiasa berubah ubah sejak lahir hingga kesaat akhir usia.

Aku belum pernah melihat warna mata mu yang boleh berubah warna dan amat berbeza dengan mata kucing kucing lainnya. Engkau miliki mata warna biru, ada kala bertukar warna kehijauan dan kekuningan, paling menakutkan bila mata kau berubah warna merah menyala.

Keunikan yang ada pada diri mu juga akan dijadikan kenangan apatah lagi kenakalan serta kemanjaan mu. Pergilah Whitty untuk selama lamanya dan jasad mu akan dikebumikan dengan baik agar kau aman disana.

Advertisements

2 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s