Kanta 30x > 60x

Hasil dari pengamatan Kanta 30x 60x

Sebelum ini duacongkak mencari syiling syiling error dengan menggunakan kanta biasa yang boleh dipegang pada tangkainya. Sejak bulan Jun duacongkak beralih pula dengan menggunakan jenis kanta lain yang lebih jelas untuk melihat jenis jenis error terutama kecacatan yang amat halus. Selama ini penggunaan kanta biasa, setiap kecacatan yang halus tidak dapat dilihat dengan jelas tapi, sejak adanya kanta baru di beli ternyata penghasilannya lebih memuaskan hati.

Inilah bentuk kanta terbaru yang digunakan untuk mengesan syiling syiling error yang dimiliki oleh duacongkak atas saranan seorang rakan yang berniaga barang barang antik. Kanta ini bukanlah baru lagi kerana ianya telah digunakan oleh rakan tadi. Kira barang terpakai juga laa… Tidak kiralah barang terpakai atau baru asalkan boleh diguna sudah cukup baik.

Kita dapat lihat dua kanta yang ada padanya iaitu satu yang besar dengan pembesaran 30x dan satu lagi kanta kecil dengan pembesaran 60x. Kebiasaannya duacongkak gunakan kanta 30x sebab lebih mudah dilihat. Almaklumlah, mata duacongkak pun bukannya terang lagi, dah layak gunakan cermin mata pun.

Ini pula adalah bahagian bawahnya, dalam bulatan itu terletaknya sebiji mentol dan bila kita tarik keluar kantanya maka lampu tersebut akan menyala. Dengan itu kita dapat mencari jenis syiling error biar pun dalam keadaan cuaca gelap terutama dimalam hari dan tidak menganggu orang yang sedang tidur. Selain lampu putih,terdapat juga lampu biru untuk kesan ciri ciri keselamatan pada duit kertas atau pun lesen memandu, KPT dan apa saja dokumen yang mengandungi ciri ciri keselamatan. Untuk makluman, duacongkak tidak pernah guna lampu itu sebab cahayanya tidak berapa jelas,,,faham saja barangan terpakai.

Ini adalah hasil yang diperolehi dari syiling 50 sen 2010. Sebelum ini duacongkak sudah melihat melalui kanta biasa dan tidak dapat lihat sebarang kecacatan tapi setelah gunakan kanta terpakai ini rupanya syiling ini ada sedikit kecacatan yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Untuk mendapatkan gambar yang cantik dari kamera pun tidak berhasil memandangkan duacongkak sendiri mengaku tidak berapa pandai menggunakan kamera digital. Beberapa kali dicuba untuk dapatkan gambar yang cantik tapi tidak berhasil. Cuma ini saja yang berjaya diambil. Apa yang ada pada tiga anak panah itu?

Sebelum ini duacongkak pernah terbitkan syiling dengan tajuk RERAMBUT dan ini juga adalah sekeping syling yang ada rerambut atau istilah errornya iaitu Die Crack Error. Tapi syiling ini adalah Minor Die Crack Error kerana keadaan die crack tidak berapa jelas melainkan dilihat dengan kanta.

Kita ikuti keluaran akan datang.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s