50sen 2000

Lama juga tidak update blog.

Kali ini dikeluarkan pula siri 50 sen untuk tahun 2000 sebagai tatapan pengunjung. Apa yang istimewa pada syiling ini kita boleh lihat gambarnya satu persatu.

Obverse

Reverce

Seperti biasa setiap keluaran dipamirkan keadaan syiling yang hendak di tunjukkan sesuatu error atau variety. Bukan apa, dengan panduan gambar tersebut sekurang kurangnya dapat lihat dengan jelas keadaan syiling ini yang sebenarnya walau pun tidak dapat lihat didepan mata sendiri. Mungkin ada yang menyangkakan syiling ini ” palsu ” memandangkan keluaran siri 50 sen Malaysia banyak yang palsu lebih lebih lagi bagi siri tahun 2000 termasuk dalam senarai syiling palsu. Tapi sekeping syiling ini adalah tulin jika dibandingkan dengan syiling palsu yang ada dalam simpanan duacongkak sendiri.

Bahagian reverse syiling ini kita dapat lihat sedikit gerakan dalam proses cetakan dimana kedudukan rimnya tidak sekata. Boleh dilihat pada bahagian rim dari arah jam 12.00 hingga jam 5.00 ( Off Center ) atau pun Rim Bersirip. Keadaan ini tidak berapa penting untuk di lihat kerana banyak yang boleh kita temui berbanding dengan apa yang hendak ditunjukkan dibawah ini.

Gambar sisi syiling 50 sen 2000 yang ditemui dan amat menarik sekali. Bila melihatkan keadaan sisi syiling ini baru terperasan samada ianya palsu atau pun salah satu variety yang ada pada syiling tempaan tahun 2000.

Gambar hasil dari fokus pada bahagian Type Bank Negara Malaysia disisi syiling 50 sen. Apa yang dapat kita lihat iaitu pada ejaan BANK NEGARA MALAYSIA berlaku sedikit kecacatan dimana ejaan MALAYSIA bukan lagi MALAYSIA tapi sebaliknya MA I AYSIA. ” L ” menjadi ” I ” bermakna sukar untuk membacanya. Disini duacongkak menjangkakan ianya adalah Fill Die Error pada bahagian  sisi rim.

Selain dari ejaannya yang salah, duacngkak juga merasakan syiling ini adalah salah satu variety dimana cetakan pada tulisan BANK NEGARA MALAYSIA agak besar dari siri syiling tahun 2000 yang biasa dilihat. Setakat ini duacongkak baru temui satu jenis type dengan tulisan yang besar. Belum selongkar dan semak semula simpanan yang ada untuk dapatkan yang kedua atau ketiga. Mungkin bila sudah temui beberapa siri dengan tulisan BNM besar maka bolehlah dikatakan ianya satu Variety. Mungkin rakan rakan diluar sana pernah temui syiling ini yang tulisannya besar, sekali pun bukan Fill Die Error untuk buat perbandingan.

Apa pun simpannnnn…dulu.

1 Comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s