Fonkad lama

Spesis burung di Malaysia

Koleksi lama yang tersimpan sebagai kenangan sewaktu popular sekitar tahun 70an dan 80an.

Burung Pipit Uban

Sewaktu zaman kanak kanak sering juga membantu ibu dan ayah mengerjakan sawah (bendang) dan berpeluang melihat jenis jenis burung pipit sebab burung ini suka dengan buah padi juga ulat ulat. Diantara burung burung pipit yang masih ingat namanya iaitu Pipit Uban seperti digambar atau dipanggil juga Ciak Uban, jenis lain yang masih ingat iaitu Ciak Cerit, dan paling mudah dilihat Ciak Rumah. Sekarang jarang jarang sekali dapat melihat burung burung pipit ini melainkan bagi mereka disebelah utara atau yang tinggal berdekatan dengan sawah padi, sudah tentu tidak hairan kerana dapat lihat setiap hari.

Kenangan yang tidak dapat dilupakan iaitu memukat burung dan memakannya…perghhh.

Burung Raja Udang.

Sejenis burung yang makan ikan dan banyak dilihat sekitar tali air, dulu dulu dikampung panggil nama burung ini Pekaka tapi nama sebenarnya adalah Burung Raja Udang. Entah la samada ” Burung Pekaka ” masih dipanggil orang atau tidak sebab zaman sudah berubah.

Burung Punai Tanah.

Burung hutan yang liar dan amat pantas terbang dengan kelajuannya, kecekapan ia terbang hingga dapat mengawal diri mengelak dari terlanggar pokok dan ranting. Sekali imbas dilihat bentuknya sama dengan burung merpati cuma saiznya agak kecil sedikit. Jika burung ini bersaiz besar sudah tentu hampir sama dengan burung Pergam. Pernah juga rasa daging burung ini ( Punai tanah ) tapi lebih sedap lagi burung Pergam yang saiznya besar.

Burung Enggang di Bumi Kenyalang.

Spesis burung Enggang banyak di Bumi Kenyalang tapi tidak bermakna di Semenanjung tidak ada. Tinggal lagi jarang jarang dapat lihat. Bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan bukit bukau tentu tidak hairan sebab mudah dilihat ia terbang mencari makan. Di tempat tinggal duacongkak sekarang amat jarang ditemui malah belum pernah terjumpa lagi dan terakhir sekali melihatnya sewaktu pergi ke Mersing dua tahun yang lepas. Pun bukannya jenis seperti dalam gambar. Apa yang lihat burungnya paruh dan sayap berwarna putih.

Cuma ada empat jenis Kadfon Telekom Malaysia bertemakan burung yang masih disimpan sebagai kenangan.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s