Kad Talipon

Tarian Singa

Sekitar awal tahun 80an sebelum talipon bimbit banyak dipasaran, talipon awam menjadi keutamaan pada para pengguna untuk menghubungi seseorang, samada pada keluarga atau pun ” marka “. Selain surat menyurat sebagai alat perhubungan waktu itu, talipon awam juga menjadi alat penting. Ada yang menggunakan syiling dan ada juga yang menggunakan kadfon.

Diantara Kadfon yang pernah digunakan waktu itu adalah seperti gambar diatas dengan temanya Tarian Singa. Jika dikirakan keluaran ini bukannya satu bentuk atau corak, malah terdapat lagi corak lainnya, tapi duacongkak hanya ada yang satu ini saja dengan nilai RM 10. Ada juga keluaran dengan nilai lain tapi duacongkak tidak memilikinya kerana waktu itu nilai duit terlalu besar.

inilah bahagian lain yang tertera nilai RM 10 untuk satu kad. Suatu ketika dulu Kadfon ini menjadi salah satu barangan koleksi tapi sekarang sepertinya sudah tidak dihiraukan lagi, mungkin kerana ianya sudah tidak diguna pakai maka peminat kadfon pun ikut lenyap dan tidak popular seperti koleksi lainnya.

Kadfon ini disimpan sebagai kenangan saja kerana suatu ketika dulu begitu popular.

Apa pun simpannnnn…


1 Comment

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s