Adakah ini Varieti

50 sen 2002

Semakin hari semakin menarik untuk diketengahkan jenis jenis syiling yang terdapat dalam koleksi, cuma masa dan keadaan yang tidak mengizinkan. Apa yang hendak di muatkan dalam blog yang sudah lama tidak diperdulikan, Mungkin sesetengah orang apa yang hendak di tunjukkan ini sudah ramai yang memilikinya. Apa tah lagi dalam blog saudara depankanta pun sudah diterbitkan untuk tatapan pengunjung. Apa pun dapat juga kita berkongsi info sekali pun blog depankanta dan juga kolektor lain ada mengeluarkannya.

Kita layan dulu…

” gambar pertama ” Maaf…gambar kurang cantik ( baru baik demam )

” Gambar kedua “

Kedua dua gambar yang dimuatkan ini tidak ada apa apa yang menarik dan cuba kita lihat bahagian belakangnya pula.

Syiling siri bunga raya yang ditempa pada tahun 2002, apa yang istimewanya yang ada pada syiling ini, mungkin bagi yang bukan peminat coin rasanya tiada apa apa yang menarik melainkan dapat kumpul dan cukup RM 10 boleh buat belanja. Tapi bagi yang berminat dengan syiling ini mungkin menjadi satu koleksi dimana bagi siri tahun 2002 ini ditemui dua varieti yang berbeza.  Sebagai mana gambar diatas, syiling ini paling mudah ditemui dipasaran masa kini cuma untuk mendapatkan yang betul betul cantik agak sukar kerana banyak yang sudah di telan usia.

Gambar ini pula adalah bagi syiling yang di tempa pada tahun yang sama iaitu 2002, jika diteliti kita dapati terdapat banyak perbezaan antara syiling pertama dengan yang kedua ini. Mungkin ada diantara kolektor menyangkakan syiling kedua adalah sejenis error, tapi bagi duacongkak sendiri merasakan ini adalah dua varieti yang berbeza dimana untuk syiling pertama cetakannya nampak halus dan bagi yang kedua pula cetakannya kelihatan kasar.

Gambar ini bagi memudahkan untuk kita lihat perbezaannya.

Gambar keratan yang lebih jelas untuk dilihat. Berpandukan pada kedua dua gambar ini terdapat anak panah ungu sebagai petunjuknya, pertama sekali lihat pada dua anak panah disisi tulisan SEN. Nampak berbeza pada kedudukan tulisan SEN tersebut dimana untuk gambar kiri kelihatan SEN kedalam dan bagi gambaran kedua pula tulisan SEN nya melebar keluar.

Seterusnya kita lihat pada bahagian anak panah yang menunjukkan angka “0”, pada gambar kiri angka ‘o’ adalah kecil dan tajam sedangkan gambar kanan pula angka ‘O’ lebih melebar dan mendatar.

Bagi anak panah tengah menunjukkan bentuk daun yang berbeza diantara kedua duanya. Diantara dua syiling ini duacongkak dapati untuk contoh syiling kedua amat sukar ditemui berbanding dengan contoh gambar pertama. Berkemungkinan keluaran varieti kedua agak sedikit edarannya, maka dengan itu kita dapati sukar juga untuk temui varieti kedua ini. Sehingga tulisan ini di tulis rasanya baru ada sekeping dalam simpanan sedangkan jumlah edaran yang direkodkan sebanyak 61,928,000

Apa pun simpannnnn…dulu

Advertisements

4 Comments

  1. Salam duacongkak,
    Pengumpulan syiling mengikut variti die masih kurang diberi perhatian.Dengan pendedahan seperti ini akan menarik minat pengumpul..Hingga sekarang belum ada variti yg lengkap bagi semua denominasi dipamirkan oleh mana2 blogger..

    Terima kasih Mr Dickson dan duacongkak….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s