GegaRrrrr kembali lagi

Double Die Reverse lawan Double Die Obverse.

Pada 18hb April 2012, duacongkak buat pertukaran syiling dengan sebanyak RM 40 untuk siri 5 sen. Pada 20hb April 2012 baru selesai mengasingkan syiling yang diperlukan dan yang mana tidak perlu dikumpul untuk tujuan tukar kembali bagi mendapatkan nilai note.

Banyak juga penghasilan yang diperolehi dari nilai rm 40 itu dan diantaranya adalah sekeping syiling 5 sen yang ditempa pada tahun 2009 dan juga sekeping syiling yang ditempa pada tahun 2008. Kedua duanya agak istimewa sekali dan menjadi idaman selama ini untuk melihat didepan mata dan menjadi milik sendiri.

Ada lagi hasil lainnya yang istimewa tapi, kali ini biarlah duacongkak keluarkan dulu siri 5 sen 2009 untuk rujukan semua. Ini kerana duacongkak sendiri amat teruja akan pertemuan syiling tersebut. Bagi siri seterusnya akan diterbitkan dilain masa. InsyaAllah.

 

Ini adalah syiling 5 sen yang ditempa pada tahun 2009 sebagai mana yang dapat dilihat. Melihatkan rupa bentuknya adalah seperti biasa bagi syiling siri ke dua bunga raya dan ditempa sebanyak 128,172,842 keping. Melihat jumlah tersebut sudah pasti ianya amat banyak dipasaran dan mungkin kolektor syiling mencari yang betul betul cantik untuk disimpan. Diantaranya, ada juga yang tidak ambil peduli pada syiling ini yang nilai mukanya hanya 5 sen.

Disebaliknya jika kita buat penelitian sudah pasti akan teruja dan mencuba untuk dapatkan sebagai satu koleksi peribadi. Apatah lagi syiling siri kedua ini masih banyak dipasaran dan masih berpeluang untuk mencari dan mengumpul sebanyak yang mungkin.

 

Bahagian muka depan syiling 5 sen 2009.

Pada bahagian muka syiling ini kita dapat lihat kelainan yang amat menarik sekali. Jelas dan terang sekai keadaan dimana berlakunya proses tempaan berganda atau istilah yang mudah diingati iaitu ” Double Die Obverse Error “. Kita boleh lihat bahagian paling atas iaitu kepala paku dimana kelihatan dua objek seolah olah diletakan KLCC Twin Tower diatasnya. (Pinjam istilah dari seorang kawan…maaf yer..)

Seterusnya kita boleh lihat bahagian tali kiri dan kanan gasing dimana keadaan talinya berlapis lapis, sedangkan ‘ paku gasing ‘ tidak pula berlaku DDO dan ianya masih kekal dalam bentuk asal.

 

UFO berputar…

 

Tali dibahagian kiri gasing yang sedikit kelihatan berkembar.

 

Tali bahagian kanan gasing yang lebih terang dan jelas nampak berkembar. Ini adalah satu Varieti Error yang terdapat pada syiling 5 sen tempaan tahun 2009. Sebagai mana yang kita tahu dan sebelum ini duacongkak pernah terbitkan iaitu bagi syiling 5 sen tahun 2008 yang juga berkembar iaitu DDR, cuma bezanya adalah tahun 2009 di bahagian hadapan dan tahun 2008 tempaan berkembar pada bahagian belakang.

Diantara kedua dua syiling dengan imej berkembar ini, mana satu yang lebih baik dan menarik. Bagi duacongkak adalah kedua duanya menarik dan unik sekali untuk disimpan.

Kita lihat gambar kedua duanya yang digandingkan untuk tujuan semakan serta rujukan.

 

Inilah bentuk kedua duanya yang berlaku DDR dan DDO diantara syiling 2008 dan juga siri tahun 2009. Kedua dua syiling ini ditemui serentak dengan hasil pertukaran syiling sebanyak RM 40. Hasil yang amat memberangsangkan dan memberi semangat untuk mendapatkan lagi bagi menambah koleksi yang ada.

Apa pun simpannnnn…dulu.

 

2 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s