5 sen 2006 FD

antara yang lemah.

Beberapa syiling Malaysia siri 5 sen yang lemah tempaannya. Diantara yang lemah, pelbagai tahun kita boleh temui termasuklah bagi varieti 2006 yang akan ditunjukkan ini. Sebenarnya bukan satu ini saja jenis tempaan yang dikatakan lemah malah untuk tahun 2006 ada pelbagai bentuk kelemahan boleh dilihat.

 

Cuba perhatikan bentuk gasing dimana kelihatan ada lebihan dibawah kepala gasing itu. Ianya terjadi bagaikan sejenis gandaan, samada ianya berupa MDD atau pun disebabkan oleh lebihan gris sama sekali tidak pasti. Begitu juga dengan keadaan tali gasing yang tidak berapa tajam bentuknya dan ada diantara bahagian seperti tersumbat dan hilang bentuk asal, mungkin dikirakan sebagai Filled Die Error. Hanya yang betul betul pakar tentang coin error boleh mengesahkan. 

 

Bahagian reverse yang kita dapat lihat keadaan permukaannya yang amat teruk sekali. Tulisan Bank Negara Malaysia yang sudah tersumbat dengan gris hingga menyebabkan perkataan itu tidak sempurna dan ada yang hampir hilang serta mengembang hingga tidak menampakkan bentuknya. Selain itu pada perkataan sen juga turut mendapat kesan hingga tidak begitu jelas.

 

Gabungan kedua dua bahagian dimana sebelah kiri adalah reverse dan kanan adalah obverse 5 sen 2006. 

Apa pun simpannnnn…dulu’

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s