20 sen 1981

Siri GegaRrrrr

 Belum habis lagi siri gegar, kini muncul lagi satu sambungannya.

 

obverse siri Parlimen dan gambar bawahnya pula bahagian reverse.

 

Dalam banyak siri gegar yang dikeluarkan, amat kurang ditemui siri Parlimen, kebanyakan siri kedua untuk syiling Malaysia dengan tema Bunga Raya. Kali ini ditampilkan pula siri pertama syiling Malaysia dimana temanya adalah Parlimen. 

 

Lihat pada keratan gambar dibahagian tulisan Malaysia. Terdapat empat anak panah ungu yang menunjukkan ianya kesan dari MDD dan kita dapat lihat gegaran yang berlaku semasa proses penempaan hingga huruf tersebut seperti berganda dan berbayang. Sekiranya tulisan itu nampak jelas berganda berariti syiling ini dalam istilah Double Die Error tapi, disebabkan ianya berbayang maka senang sebut ianya adalah MDD. Akibat dari alat tempa longgar atas faktor proses tempaan yang sudah terlalu lama tanpa henti. Apabila diketatkan kembali sekeru maka cetakan kembali normal. 

 

Selain pada tulisan Malaysia diatas, kita lihat pula dibahagian angka 20 seperti dalam gambar dengan anak panah. Jalur bayangan garisan angka ‘ O ” amat halus sebaris dengan objeknya. 

 

 Pada bahagian bawah dengan tulisan SEN juga Tahun di keluarkan kita boleh lihat kesan tarahan. Disini ketelitian amat diperlukan kerana bentuknya hampir sama dengan DDR.

 

Gambar perbandingan duit syiling antara MDD bersama syiling biasa tanpa MDD disebelah kanan. Mungkin yang lebih faham atau pakar berkaitan dengan MDD/DDR dapat membandingkan diantara kedua duanya. Bagi duacongkak… 

Apa pun simpannnnn…dulu.

 

2 Comments

  1. Salam duacongkak,
    Syiling 20 1981 ini menjadi kekeliruan antara MDD dan DDD,bila melihat pada huruf “A” MALAYSIA kelhatan imej kedua muncul dikedua belah palang”A”.Mengikut pendapat depankanta syiling ini lebih merupakan Die Deterioration Doubling(DDD)
    Ini sekadar pendapat depankanta,Terima kasih banyak2 duacongkak…

    • salam kembali saudara depankanta.
      nampaknya duacongkak sudah sekian lama tidak muncul, ini kerana masalah pada internet dimana sudah sekian lama tidak diuploadkan hingga komen saudara tidak dibalas.
      Berkaitan dengan syiling 20 sen 1981 ini duacongkak tidak berani tafsirkan apa bentuk atau istilah sebenar kerana diantara MDD, DD dan juga DDD sukar dibezakan. Kedudukan hampir sama diantara 1 sama lain.
      Berbanyak terima kasih kerana masih sedia beri komen untuk blog ini sebagai pembelajaran.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s