5 sen 2010

Sengat Pari

Sebut sengat pari semua orang tahu dan semua orang kenal mungkin ada diantaranya pernah terkena dengan sengat ikan pari. Bagi duacongkak, sengat ikan pari belum pernah kena tapi kalau ikan ketuka sudah biasa terkena sengatnya. Bentuk ikan ketuka lebih kurang sama dengan ikan pari cuma ianya agak kecil sebesar pinggan makan. Sesiapa saja yang terkena sengat ikan pari, sudah tentu akan merasai bisa dan kesakitan yang amat sangat. Malah ada diantaranya perlu dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan, ini kerana sengat ikan pari amat berbisa begitu juga dengan ikan ketuka juga ikan ikan lain yang mempunyai sengat.

Ada juga diantara mereka terutama para nelayan yang tahu bagai mana petua untuk menahan sakit sebelum di buat rawatan di hospital. Apa yang duacongkak tahu dari mulut orang lama juga dari nelayan sendiri, sekiranya terkena sengat ikan dan untuk melawan bisanya perlu mencari sejenis lumut yang melekat pada batu atau kayu, diambil lalu dilekatkan pada tempat terkena sengat itu tadi. Samada cara itu betul atau tidak, duacongkak tidak pasti sebab tidak pernah mencubanya sekali pun beberapa kali terkena sengat ikan ikan di laut mahu pun ikan darat. Mungkin ada cara lain lagi yang lebih baik dari apa yang duacongkak dapat tahu.

Pengalaman menghadapi bisa dari sengat ikan tentu ramai yang tahu terutama bagi mereka yang gemar memancing atau menangkap ikan. Satu ketika dulu duacongkak sendiri gemar melakukannya kerana minat memancing dan mengikut orang berjala di tepi pantai. Pelbagai jenis ikan berbisa sudah dirasai dan apa yang duacongkak lakukan untuk menghadapi bisa itu hanyalah mengambil air liur di lelangit lalu disapukan pada bahagian terkena sengat…InsyaAllah, berkat keyakinan bisa dapat dilawan tanpa perlu ke Hospital. (itu cara duacongkak berdasarkan pengalaman dan petua dari nelayan juga)

Panjang pula cerita sengat pari ni…

 

Kita masuk semula dalam topik yang sebenarnya. Melihat pada gambar diatas adalah sekeping syiling 5 sen yang dikeluarkan pada tahun 2010. Syiling ini amat menarik kerana ianya adalah yellow luster dan pada bahagian muka belakang (reverse) syiling ini tidak kelihatan cacat yang ketara.

 

Ini pula bahagian muka depan syiling (obverse) dengan bentuk gasing, disinilah kita dapat lihat apa yang dikatakan “sengat pari” sebagai mana yang ditunjukkan dengan anak panah ungu. Kedudukan sengat cukup menarik dan nampak begitu jelas sekali yang dalam bahasa numisnya adalah Die Crack Error. Kesemua sekali Die Crack yang kita dapat lihat pada syiling ini adalah tiga. Dua yang besar dan satu yang halus. Mungkin ada istilah lain selain die crack error belum pasti tapi yang jelas bentuknya seperti DCE. 

   

 Keratan gambar untuk dilihat dengan lebih jelas lagi.

 

Gabungan gambar syiling 5 sen 2010 reverse dan obverse. (belakang dan depannya)

Apa pun simpannnnn…dulu.

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s