jumpa dan simpan

Gelas Coca Cola “cacat”

 Gelas Coca Cola yang diperolehi dari seorang kenalan yang mempunyai simpanan sebanyak tiga biji kesemuanya. Pada mulanya sekadar ingin melihat koleksi yang dipamirkan didinding kedainya, tapi bila diamati diantara tiga biji gelas itu, dapati yang sebiji ini agak kelainan. Dengan izinnya duacongkak mengambil satu persatu dan melihat serta membandingkan samada semua coraknya sama atau pun tidak. Ternyata diantara tiga gelas ini hanya satu saja yang berkeadaan seperti dalam gambar. Apa lagi…tanpa berlengah lagi duacongkak cuba memujuknya untuk dapatkan sebiji untuk dijadikan koleksi. Oleh kerana kenal dan sebelum ini pun pernah dapatkan barang darinya lalu gelas ini pun berpindah tangan dengan harga yang mampu dimiliki. Keistimewaan pada gelas ini tidak diceritakan padanya kerana takut nanti dia tidak jadi lepaskan.

  

 Apakah yang istimewanya pada gelas ini…kena tunggu dulu.

 Gambar ini dari sebiji gelas dan bukannya dua atau tiga dan gambar dua lagi gelas tidak diambil sebab waktu ditemui gelas ini, kamera tidak dibawa bersama.

  

 beberapa posisi gambar gelas yang diambil

 Lihat pada keratan gambar yang diambil iaitu pada bahagian corak daun. Bagi gelas biasa, kita akan lihat warnanya berada dalam imej tapi berbeza dengan gelas ini dimana warna terkeluar dari imej daun dan bunga. Pasti gelas ini bukannya satu yang terjadi seperti ini, mungkin lebih dan berada dalam simpanan kolektor atau mereka yang sudah lama berkecimpung dengan pengumpulan barangan Coca Cola. Berbeza dengan duacongkak yang masih baru hendak kumpul dan dapatkan barangan ikut termampu saja. 

 Lihat pula cetakan pada jenama Coca Cola, warna merahnya berada diluar imej hingga kelihatan begitu comot sekali.

 Bahagian bawah gelas yang juga lari warna dari imej. Sejarah gelas ini duacongkak tidak pasti bila dikeluarkan dan dari negara mana  asalnya. Samada dari Malaysia atau pun Singapura. Sebarang kecacatan tidak mungkin boleh diedar sebaliknya akan dimusnahkan. Apa lagi bila gelas ini dikeluarkan khusus kepada satu jenama besar yang terkenal seluruh dunia, Sudah semestinya mereka akan menjaga kualiti setiap barangan yang diedar. Bagi gelas ini begitu terang dan jelas akan kesilapan semasa proses cetakan dari kilang. Dengan sebab itu juga duacongkak cuba dapatkan dari kenalan kerana tertarik pada gelas error yang mungkin RARE. Apa lagi sekiranya gelas ini sendiri dikira RARE, sudah pasti errornya RR

Apa pun simpannnnn…dulu.

Advertisements

4 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s