GegaRrrr Via RPD

 

GegaRrrr 10 sen 1990

Siri gegar ke 3

 

Buka tajuk diatas GegaRrrr Via RPD. Apa maksud RPD sebagai mana rujukan yang dibuat adalah singkatan dari perkataan omputih RePunched Date. Kalau suruh terjemah dalam bahasa Melayu duacongkak angkat kedua dua tangan tinggi tinggi tanpa bendera putih.

 

Penjelasan RPD melalui gambar diatas iaitu, cuba kita lihat cetakan tahun pada angka ‘ 0 ‘ untuk 90 sebagai mana ditunjukkan dengan anak panah hitam. Lebih senang lagi lihat saja pada keratan dibawah dimana amat jelas keadaan ‘ 0 ‘ bertindih sepertinya terjadi dua kali hentakan. Tapi mana mungkin dua kali hentakan, kesannya hanya berlaku pada angka ‘ 0 ‘ dan tidak pula pada angka angka lainnya. Kena tanya pakar. Juga berlaku sedikit off centre pada kedudukannya obverse n reverse

 

Selain apa yang diterangkan, kita lihat pula sisi ‘ 0 ‘ untuk tanda nilai ‘ 10 ‘. Terdapat Minor Die Chip Error yang lebih popular dengan lelehan air mata untuk siri 50sen 1997 menangis. Rasanya ramai yang mengetahui apa makna 50sen 1997 menangis dan tidak perlu dihuraikan lagi. Cukup popular dalam kalangan kolektor.

 

Seterusnya keratan daripada perkataan SEN dari syiling 10 sen ini dimana amat bersesuaian dengan apa yang dimaksudkan GegaRrrr Via RPD. Kalau diteliti secara dekat dengan kanta berkuasa tinggi sudah pasti dapat lihat kesan gegarannya atau istilah lain Minor MDD. Bagi duacongkak hanya mencari minor error dengan hanya mengambil gambar lalu dizoomkan untuk pastikan ada error atau tidak.

Cara lain atas individu sendiri.

Apa pun simpannnnn dulu

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s