KESILAPAN…?

PERTEMUAN KALI KEDUA.

Sekian lama menyepi tentang koleksi dan kali ini dimuatkan pula koleksi kedua KESILAPAN yang terjadi keatas sekeping note RM 50 siri ke 12.

 

Sekeping wang kertas RM 50 yang berlaku kesilapan pada cetakan prefixnya. Sebelum ini duacongkak pernah keluarkan siri kesilapan ini dan tanpa diduga rupanya masih ada yang kedua hadir dalam simpanan. Mungkin pelawat tidak perasan dimana yang dikatakan KESILAPAN itu.

Lihat keratannya.

Ini adalah keratan dari wang kertas yang pernah dikeluarkan sebelum ini. Cuba lihat pada Prefixnya yang telah dicetak kedalam dibawah bayangan logo BNM.

 

Ini pula adalah pertemuan yang terbaru dimana berlaku KESILAPAN cetakan yang sama. Selain itu terdapat kesilapan yang sama pada Prefix tepinya.

Lihat gambar.

   

Dua contoh yang sama disebelah kiri B C 5 6 7 8 5 2 2 adalah pertemuan yang pertama dan bagi B S 3 2 3 4 9 4 2 pula adalah pertemuan yang terbaru. Bila kita lihat prefix biasa yang ada, kedudukan prefix sebenarnya berada dibahagian tengah diantara dua sempadan. Tapi bagi siri ini kedua duanya berada ditepi dan terletak di garisan frame gambar Tunku Abdul Rahman.

Error sebegini mungkin banyak dipasaran setelah duacongkak menemui dua keping yang hampir sama.

Apa pun simpannnnn…dulu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s