Syiling 20 sen 1980

Apa istilah hendak diberi…pada error kali ini.

Salam semua.

Setiap duit syiling yang ditemui ada berbagai keunikan tersendiri. Bukan sekadar blog duacongkak saja yang memaparkan jenis duit duit ERROR malah ada ramai lagi kolektor yang lebih baik diluar sana dengan memaparkan koleksi yang cukup menarik. Semakin hari semakin ghairah hendak mendapatkan koleksi terbaru untuk diketengahkan dan yang paling utama adalah sama sama dapat berkongsi pendapat atau pandangan.

Bagi syiling 20 sen 1980 kali ini agak menarik juga sebab, untuk mendapatkan syiling ERROR dari keluaran pertama ( PARLIMEN) agak sukar kerana kualiti tempaannya adalah yang terbaik dari kualiti tempaan syiling kedua bagi tema ( BUNGA RAYA ). Tidak banyak yang diperolehi jika dibandingkan dengan syiling siri ke dua.

Kita tenguk pelan pelan…

 

Syiling 20 sen 1980: Jumlah tempaan 3 2, 8 3 7, 3 3 9 

 

Lihat bahagian PARLIMEN dan cuba perhatikan pada sudut bulan dan bintang. Pada hujung pecahan bintang kita dapat lihat lebihan metal ( EXTRA METAL ) yang memanjang kebawah seperti kayu penyepit (chopstick). Istilah mudah bagi duacongkak adalah lebihan metal semasa tempaan dilakukan dan untuk mendapatkan istilah yang tepat kena tanya pada pakar pakar error. ( Apakah boleh dipanggil LIGHTNING CRACK DIE…? )

 

Selain dari extra metal yang dapat kita lihat, cuba perhatikan pula kedudukan ” LUBANG ”  yang terletak diarah jam 2 pada bintang tersebut. Duacongkak percaya keadaan tersebut juga berlaku semasa tempaan dilakukan dimana pada acuan mungkin ada sesuatu benda yang melekat dan bila cetakan berakhir dia terus meninggalkan kesan pada muka syiling ini.

Cukup menarik kerana jarang sangat dapat temui error sebegini untuk kita kongsi bersama.

Kalau tersalah info harap maaf sebab MASIH BELAJAR LAGI tentang duit error.

Apa pun simpannnnn…dulu.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s