Duit Jepun

ONE HUNDRED DOLLARS RUBBER PLANTATION

Semasa ERA PERANG DUNIA KEDUA Negara Malaysia tidak terkecuali dimana tentera Jepun telah berjaya menawan dan memerintah Negara ini. Mujur pada zaman itu kita belum lahir lagi dan hanya mendengar cerita cerita dari orang orang lama yang pernah mengalaminya. Juga terdapat buku buku yang diabadikan sebagai rujukan untuk generasi seterusnya supaya dapat mengenali serba sedikit sejarah Negara sendiri.

Pada zaman kita ini selepas perang, kita hanya dapat lihat bahan peninggalan Tentera Jepun yang masih tersimpan. Banyak bahan sejarah peninggalan Tentera Jepun di Negara kita dan diantaranya duacongkak ingin berkongsi bersama dengan para kolektor dan pengunjung blog. Walau pun bahannya tidak banyak tapi sudah memadai untuk kita  berkongsi pendapat.

Salah satu bahan yang ada sekeping note 100 dollars (ladang getah). Duit ini adalah sebahagian dari note yang pernah digunakan dan setakat ini belum dikatogori RARE sebab mungkin masih banyak terdapat diluar.

Kita lihat bentuk duit tersebut.

  

Duit kertas ini dicetak dengan huruf MA warna merah dibahagian kiri/atas serta sebelah kanan/bawah. Bagi sesiapa yang memiliki duit kertas ini dengan cetakan MA warna biru, duit tersebut adalah RARE dan harganya juga terlalu tinggi bagi duacongkak untuk mendapatkannya.

Memadailah dengan apa yang ada dalam simpanan kini.

Apa pun simpannnnn dulu.

 

8 Comments

  1. Hi! I could have sworn I’ve been to this site before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me.

    Anyhow, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back often!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s