Duit Radar

DUIT RADAR YANG MENARIK

Sudah lama tidak keluarkan duit kertas Malaysia. Sebagai menggantikan duit syiling yang keluar berterusan kini giliran duit kertas pula jadi pilihan.

Apa itu duit radar…?

Bagi kolektor lama sudah tentu arif apa yang dinamakan duit radar, ini kerana duacongkak pun dapat tahu dari mereka juga. Bagi kolektor baru atau yang belum jadi kolektor tapi terbaca blog ini. duacongkak cuba perjelaskan serba ringkas sebagai panduan. Sekiranya tersilap harap otai otai beri teguran atau perbetulkan. Terima kasih.

Duit radar adalah duit kertas yang sama seperti mana kita guna seharian dengan nilai muka yang tertera pada note tersebut. Ada yang RM1, RM2, RM5, RM10, RM50, RM 100. Bezanya hanyalah pada siri nombor setiap prefix yang dikeluarkan. Sebagai contoh kita lihat gambar duit radar ini dengan nilai muka RM50 (siri 11).

  

Ini adalah duit kertas Malaysia bertemakan ‘Pelantar Minyak’ yang menjana ekonomi Malaysia. Dikatakan RADAR adalah pada siri nombor duit yang dapat dibaca seperti ini: RT 0 0 9 5 9 0 0

Nombor tersebut sekiranya kita baca dari kanan kekiri pun sebutannya adalah sama. 0 0 9 5 9 0 0. Begitu juga dengan ejaan R A D A R, dibaca pergi dan balik bunyinya tetap sama. Menarik juga duit radar ini kerana nombornya tidak banyak. Angka besar ditengah dan diapit pula oleh 2 angka ‘0’ kiri dan kanan.

Boleh dikatogorikan sebagai FANCY.

Apa pun simpannnnn dulu.

 

2 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s