Titisan Embun

Syiling 20 sen 1997

Pertama kali terjumpa dengan duit syiling yang agak menarik untuk disimpan. Dengan tanpa diduga pada petang 24/11/2010 muncul syiling dimana pada mulanya disangkakan air diatas permukaannya. Bila digosok dengan jari, kesan air masih ada. Terus saja diamati bahagian yang nampak jernih, rupanya permukaan syiling itu berlubang lubang.

Kesan lubang itu bukannya dilakukan oleh mana mana tangan yang gatal kerana kilauan syiling serata seperti asal termasuk pada bahagian lubang kecil dan besar.

Mari kita tenguk dulu…

 

Syiling 20 sen yang ditempa pada tahun 1997. Mintage sebanyak 78, 479, 804 keping kesemuanya. Cukup banyak tapi mahu mendapatkan syiling dalam gred  UNC/AUNC pasti sukar kerana usianya sudah terlalu lama. ( 13 tahun ) Apa lagi proof.

Kita tenguk bahagian kedua pula.

 

Inilah yang dikatakan ” TITISAN EMBUN “ dimana permukaan syiling ini berlubang lubang dengan kilauan seperti air yang menitis diatasnya. Mungkin lihat dalam gambar tidak berapa jelas dengan apa yang dikatakan. Mungkin suatu hari nanti ada orang yang dapat melihat didepan mata.

Apa pun simpannnnn…dulu

 

4 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s