Minor Error

Apa itu Minor Error…?

Topik hangat dan perbincangan mungkin hangat juga…Maybe…

Minor Error adalah sesuatu yang berlaku pada sebarang cetakan atau pun sebarang gambar yang diambil. Bagi mereka yang berminat dengan koleksi wang kertas atau setem juga akan mencari benda seperti ini. Ada kesenian tersendiri.

Kenapa Duacongkak berkata begitu…??

Jawapannya…setiap wang kertas yang error ini tidak sepatutnya beredar keluar dan sudah pasti akan ditarik balik dan dihapuskan oleh pengeluarnya. Tapi bagi yang berlaku kesilapan kecil kecilan mungkin terlepas juga.

Sebagai contohnya…Duacongkak sudah pun postkan dalam blog ini beberapa keping duit error dan minor error dari note RM 1 hinggalah note RM 50. Malah Note Rupiah Indonesia juga sudah diterbitkan baru baru ini dengan nilai Rp 1000.

Kali ini Duacongkak akan terbitkan lagi duit duit error, minor error, yang ada dalam simpanan untuk tatapan semua yang sudi melawat. 

ini duit error

RM 1 ‘ ZT ‘

 Ini bukan siri Replacement Note seperti yang ramai ketahui…Prefix ‘ Z ‘ ini adalah siri note biasa sambungan dari prefix ‘ YZ ‘ yang sudah berakhir. Apa yang dimaksudkan disini adalah note Minor Error…apakah anda semua dapat mencari kecacatan pada duit ini…? Bagi yang biasa dengan duit sudah pasti dapat melihatnya.

Lihat anak panah

 Sebagai petunjuk…Duacongkak masukkan anak panah pada bahagian yang dikatakan ERROR. Untuk kelihatan jelas lagi klik saja pada duit tersebut.

Atau klik keratan ini.

Terdapat 3 bahagian anak panah pada keratan 1 untuk diamati. Anak panah paling atas kelihatan Blind Code lebih jelas. Blind Code ini hanya terdapat dibahagian depan sahaja. Kalau tak percaya… ambil note RM 1 tuan tuan, puan puan dan bandingkan dengan yang ini. Ada yang samar samar dan ada yang tiada.  Anak panah tepi pula menunjukkan bayangan tulisan BANK NEGARA MALAYSIA bertindih dengan tulisan jawi.

Bagi keratan ke 2 pula kelihatan bayangan tulisan…tidak sepenuhnya tapi sebahagian dari tulisan tersebut dapat dilihat walau pun samar samar.

Sebenarnya duit duit begini sukar juga untuk kita temui kerana pihak BNM akan memantau dan memastikan duit yang diedar tidak boleh sama sekali rosak atau ada kesilapan. Walau pun ianya sah diguna pakai dengan nilai yang dikeluarkan, tapi…ternyata boleh terlepas juga…

Simpan…jangan tak simpan….

Salam sejahtera semua…TQDC

Advertisements

2 Comments

  1. salam,
    kena belek2 wang lebih teliti nih…
    mgkn ada dapat nanti walaupun minor error nih…
    sab baru post entry pasal rm100 ZA dan ZC…
    ZA ada bygn 100 di blkg note…
    dtg tgk iyer…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s