” Wira Negara 1992 “

Mengenang kembali kejayaan Negara membawa balik Piala Thomas yang di tunggu sekian lama. Pada Tahun 1992 wira negara yang di terajui oleh keluarga Datuk Sidek bersama rakan rakan seperjuangan telah berjaya mengembalikan Kejuaraan dan Piala yang telah terpendam dan diidam idamkan selama 25 Tahun.

Pos Malaysia tidak lupakan jasa mereka itu dan telah mengeluarkan setem kenangan sebagai mengenang jasa wira negara.

” Lembaran Mini “

 Inilah rupa bentuk setem khas yang dikeluarkan oleh Pos Malaysia bagi meraikan Wira Negara membawa balik Piala Thomas Pada Tahun 1992. Penuh girang dan bangganya mereka menjulang Piala Thomas yang sudah lama tidak kembali ke Malaysia. Apa pun hanya setem berbentuk lembaran mini dengan nilai RM 2 sahaja yang dapat di siarkan.

” Pos Kad “

 Selain daripada setem lembaran mini, Pos Malaysia juga mengeluarkan sekeping Pos Kad yang bentuknya sama. Mungkin ada diantara rakan dan pembaca blog yang sebaya atau lebih tua dan ada yang masih dibangku sekolah atau, masih kanak kanak, malah mungkin juga ada yang belum lahir ketika Negara jadi Juara.

Tujuan Duacongkak keluarkan semua ini adalah semata mata untuk mengimbau kembali kenangan lama yang mungkin sukar untuk di lihat atau di ingati. Sekali pun ada yang tahu ceritanya tapi mungkin mereka sudah lupa Tahunnya…Inilah yang membuatkan Duacongkak gemar mengumpul setem dan juga FDC/SSHP. Perkara yang sudah berlalu akan menjadi sejarah dan dapat dimanfaatkan bersama anak cucu serta pewaris.

SETEM, FDC/SSHP membuatkan kita dapat mengenali sesuatu tanpa diduga. Ada diantaranya benda benda pelik yang jarang ditemui, ada kisah Negarawan, Kebudayaan, Perayaan, lebih lebih lagi perihal Tema Negara. Selain itu yang lebih menarik adalah berkaitan dengan alam Flora dan Fauna…tumbuh tumbuhan dan haiwan.

Kepada yang baru mengenali erti setem dan mula menanam minat untuk mengumpulnya..janganlah lepaskan peluang. Setiap Tahun Pos Malaysia akan keluarkan setem kenangan berbagai bentuk dan purata sebulan hanya 1.5  kali sahaja dengan perbelanjaan tidak melebihi RM 10…murah kan…

Pada 11/05/2000 Malaysia anjur Piala Thomas/ Piala Uber

Pada 11/05/2010 sekali lagi Malaysia menjadi penganjur….

 

2 Comments

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s